هور‌العظیم بزودی کاملا خشک می‌شود

مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بر لزوم تغییر طراحی چاه‌های نفت میدان نفتی آزادگان واقع در هور‌العظیم بر اساس ملاحظات زیست‌محیطی تاکید کرد.

حسن امیری بختیاری در سمینار علمی بررسی کانون‌های ریزگردها و راهکارهای مقابله با آن دیروز با هشدار به وقوع حادثه تلخ خشک شدن کامل هور در آینده نزدیک گفت: در حال حاضر استخراج نفت در هور‌العظیم با خشک کردن هور انجام می‌شود در حالی که می‌توان با ایجاد سکوهای فلزی بدون خشک کردن تالاب از زیر آب، نفت استخراج کرد.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: کارخانه تولید سکوهای فلزی در خرمشهر قرار دارد و این کارخانه می‌تواند به آسانی این سکوها را در اختیار شرکت‌های استخراج نفت میدان نفتی آزادگان قرار دهد، همان طور که شرکت‌های استخراج نفت خلیج‌فارس برای تهیه سکوهای فلزی به کارخانه خرمشهر مراجعه می‌کنند.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد: برای استخراج نفت، قسمت‌ زیادی از هور‌العظیم را خشک کرده‌اند و به زودی و تا مدتی دیگر سراسر هور خشک خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر میدان نفتی آزادگان میدان نفتی دیگری به نام «یاران» برای استخراج نفت از هور‌العظیم برنامه‌ریزی شده که در آینده اجرا می‌شود.

گفتنی است، میدان نفتی آزادگان با طول 740 کیلومتر و ظرفیت تولید بیش از 30 میلیارد بشکه نفت جزو منحصربه‌فردترین میدان‌های نفتی توسعه نیافته در جهان است. اما از سوی دیگر همین میدان نفتی بدون ملاحظات زیست‌محیطی با حفاری چاه و استخراج نفت موجب خشک شدن هور‌العظیم و پدید‌ آمدن فاجعه زیست‌محیطی پدیده ریزگردها در این استان‌ها شده است.

آزادسازی آب از سدها

در همین حال اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران که در اهواز سخن می‌گفت، درباره آزادسازی آب از سدها برای جاری شدن در تالاب‌های خوزستان گفت: تصمیماتی که در جلسات اخیر گرفته شد در هیئت دولت مطرح و پس از مصوب شدن آنها در جلسه هیئت دولت، این موارد اعلام می‌شود.

ارسال کننده محمود نعیمی