ساخت هتل آسمان شیراز را متوقف کنید

فعالان میراث‌فرهنگی با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف هتل آسمان در حریم منظر ارگ کریمخان شیراز شدند. به‌اعتقاد انجمن‌های دوستداران میراث‌فرهنگی فارس هر آجری که به هتل آسمان اضافه می‌شود، ارگ کریمخانی را یک گام از ثبت جهانی دورتر می‌کند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ برخی از دوستداران میراث فرهنگی هتل 18 طبقه آسمان را که در خیابان رودکی شیراز درحال احداث است عاملی برای تجاوز به فضای منظری و بصری ارگ کریم خانی شیراز قلمداد می‌کنند و معتقدند احداث این هتل و تجاوز به فضای بصری ارگ، بخت ارگ کریمخانی شیراز را برای ثبت در آثار جهانی و مورد حمایت یونسکو کاهش می‌دهد. آنها با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف هتل آسمان شیراز شدند.

بیانیه انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس به شرح زیر است:

«هتل آسمان» آجربه آجر، رج به رج، طبقه طبقه ساخته می‌شود تا قد بکشد و سربه آسمان بساید. این هتل به‌عنوان یکی از سازه‌های خیابان رودکی درحالی عظمت ارگ زندیه را با طبقات خود را زیر سوال برده که این ساخت و ساز مجموعه زندیه را هر روز صدقدم از ثبت در یونسکو دورتر می‌کند.

این درحالی است که با تلاش‌هایی که سال اخیر از طرف انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس انجام شد ساخت و ساز دو طبقه فوقانی این ساختمان متوقف شده بود اما آیا پشت حصارهایی که دور این دوطبقه کشیده شده ساخت و سازها متوقف شده‌اند؟

باتوجه به نگاه فرهنگی شهردار و حمایت ایشان از توقف ساخت دوطبقه فوقانی این ساختمان و دستور توقف کماکان اثری از توقف ساخت دیده نمی‌شود.

اما با این حال، این پرسش مطرح است که آیا قد کشیدن این هتل ارزش این را دارد که مجموعه ای با عظمت و شکوه زندیه از ثبت درتاریخ جهان دور بماند. با توجه به سفر مسئولین یونسکو و تذکر مستقیم در خصوص اینکه ارتفاع زیاد این هتل از ثبت این اثر در یونسکو ممانعت می‌کند آیا باز هم باید شاهد قد کشیدن این ساختمان باشیم؟

هم‌اکنون مجموعه‌ای با عظمت و معماری منحصربفرد زندیه و یادگاری از وکیل زند در این شهر نگاه دوباره مسئولین

شهری را می‌طلبد.

ارسال کننده محمود نعیمی