کارون با ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب پتروشیمی‌ها نفس می‌کشد؟

 ایرنا

کارون بزرگترین رودخانه کشور است که به دلیل کاهش نزولات جوی، طرح‌های انتقال آب و برداشت‌های بی‌رویه وضعیت مناسبی ندارد، یکی از فشارهای موجود بر آن برداشت آب توسط پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر است، حال باید دید آیا با ایجاد تصفیه‌خانه‌ پتروشیمی‌ها این فشار از کارون برداشته می‌شود.24 تیر

گروه جامعه ایرنا- رودخانه کارون تنها رود قابل کشتیرانی ایران با ۹۵۰ کیلومتر در جنوب کشور قرار دارد که در مدت هشت سال دفاع مقدس شاهد دلاورمردی بزرگمردانی بود که تا پای جان برای وطن جنگیدند، اما این روزها حال و روز چندان مناسبی ندارد، حوضه آبریز رودخانه کارون در محدوده ۸ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، فارس و همدان واقع شده‌ و در مسیر خود تمام این بخش ها را سیراب می کند.

 

بر اساس اسناد تاریخی قدمت کارون حدود هزار سال است و در این مدت موجب شکل گیری تمدن های زیادی در مسیر خود شده است، البته در ادوار مختلف تغییرات زیادی را تجربه کرده اما همواره زندگی بخش بوده و آبادی های زیادی را سیراب کرده است، در حقیقت رودخانه کارون باعث شده تا آبادی‌های کوچک و بزرگی در مسیر آن به وجود بیایند، اکنون نیز رود کارون یکی از مهم‌ترین نشانه‌های طبیعی در استان خوزستان محسوب می‌شود. این رودخانه از شهرهای بزرگی مانند شوشتر، مسجد سلیمان، ایذه و خرمشهر عبور می‌کند، رودخانه کارون مسیر خود را از استان چهارمحال و بختیاری آغاز می‌کند و تا استان خوزستان نیز ادامه می‌یابد، در نهایت کارون پس از رسیدن به خرمشهر به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک شاخه آن به اروند رود در مرز ایران با عراق و شاخه دیگر آن در ادامه مسیر به خلیج فارس می‌رسد و به اقیانوس هند دسترسی پیدا می‌کند.

روی رود کارون به‌دلیل وسعت و حجم بالای آبی که دارد در طول زمان سدهای مختلفی برای تامین انرژی برق و آب آشامیدنی و کشاورزی ساخته‌اند. مهم‌ترین سدهای این رودخانه، کارون یک، کارون دو، کارون سه، کارون چهار، مسجد سلیمان (گدار لندر)، گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند هستند که این برداشت ها به مرور شرایط کارون را وخیم کردند.

امروزه شرایط کارون چندان مساعد نیست، کم آبی گریبان این رود را هم گرفته و زنگ خطر شرایط وخیم آنرا را به صدا در آورده است، کارشناسان معتقدند با خشک‌شدن آب این رودخانه، تمام علائم حیات از این بخش ایران حذف می‌شود، عوامل مختلفی مانند ورود پساب های کشاورزی، خانگی و صنعتی به کارون و از طرفی احداث چندین سد و انتقال آب به بخش های دیگر زندگی رود را تهدید می کند.

بر اساس آمارهای اعلام شده در شرایط عادی دبی آب کارون ۵۶۰ مترمکعب بر ثانیه است اما اکنون این دبی ۲۶۰ درصد کاهش یافته است که سبب خشکیدگی بخش‌هایی از این رودخانه پرآب شده است.

علاوه بر این فشارها، اما برداشت آب پتروشیمی بندر امام ( ره) از کارون هم فشار مضاعفی است که بر این رودخانه وارد می شود که اگر فکری به حال این عوامل و تعدیل کردن آنها نشود در کوتاه مدت کارون به این بزرگی به جوی آب باریکی تبدیل خواهد شد، البته سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از کارون یک سری مذاکرات را با صنایع مستقر در منطقه به ویژه پتروشیمی بندر امام ( ره) انجام داده است تا فشار برداشت آب از شانه کارون برداشته شود.