خاله نصرت، خانواده صنایع‌دستی را ترک کرد

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

خاله نصرت، خانواده صنایع‌دستی را ترک کرد

خاله نصرت یا نصرت پوغلامی، صبح امروز (۱۱ دی‌ماه) در سن ۸۶ سالگی درگذشت. از او به عنوان آخرین لبفا و جل‌ باف یاد می‌شود و دست ساخته‌های او فراتر از مرزهای ایران توسط گردشگران خارجی دست به دست می‌شود.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه صنایع‌دستی ـ نصرت پورغلامی که اهالی او را با نام خاله نصرت می‌شناسند، صبح امروز (11 دی ماه) به علت بیماری و کهولت سن در 86 سالگی، در شهرستان آران و بیدگل درگذشت. او آخرین بازمانده جل‌بافی و لبافی در نوش‌آباد بود.

به گزارش CHN تقی‌آباد قلعه‌ای در نزدیکی نوش‌آباد است؛ جایی که نصرت پورغلامی به همراه شوهراش به عنوان تنها بازمانده‌های قلعه تقی‌آباد در آن زندگی می‌کردند. اهالی اطراف او را خاله نصرت یا ننه نصرت صدا می‌کردند و شغل‌اش جل بافی و لبافی بود. از او به عنوان آخرین لباف نوش آباد یاد می‌شود.

طی دو دهه گذشته و با معرفی خاله نصرت به گردشگران خارجی و ایرانی توسط یکی از راهنمایان گردشگری نوش‌آباد، او شهرتی فراتر از مرزهای استان اصفهان و حتی ایران پیدا کرد. او جل بافی‌های بسیاری برای گردشگران خارجی انجام داده و به همین علت می‌توان گفت که دست‌بافته‌هایش از مرزهای ایران خارج شده است.

نصرت پورغلامی طی دو سال گذشته به شدت بیمار شد. هرچند حال او گاهی به وخامت و گاهی بهبود پیدا می‌کرد اما او مدام از بیماری رنج می‌برد. طی 6 ماه گذشته وضعیت جسمی‌اش رو به وخامت نهاد و حتی یکی از کلیه‌هایش را از دست داد. مدت‌ها در بیمارستان بستری بود و سر آخر صبح امروز در خانه دخترش در شهرستان آران و بیدگل در گذشت.

قرار است فردا مراسم تشیع پیکر او در شهرستان آران و بیدگل انجام شده و در امامزاده‌ای به خاک سپرده شود.

پیش از این خبرگزاری میراث فرهنگی، یک مالتی مدیا از او ساخته بود که به عنوان آخرین لباف منتشر شده‌است.