نماینده دشت میسان: ۳۵ درصد اراضی کشاورزی میسان و حویزه بدلیل بی آبی مجوز کشت دریافت نکردند

ارسال کننده خبر امیر آزرنگ

نماینده دشت میسان: ۳۵ درصد اراضی کشاورزی میسان و حویزه بدلیل بی آبی مجوز کشت دریافت نکردند
نماینده دشت‌ میسان در مجلس شورای اسلامی ایران گفت: امسال به دلیل عدم تخصیص صددرصدی آب و اعمال محدودیت در تامین منابع آبی، مجوز کشت اراضی کشاورزی دشت‌ میسان و حویزه تنها برای ۶۵ درصد اراضی صادر شد.
به گزارش خبرگزاریهای داخلی، ناصر صالحی‌نسب ظهر روز پنجشنبه اول ژانویه ۲۰۱۵ (۱۱ دی‌ماه ۹۳) در حاشیه بازدید معاون اول رییس‌جمهور، وزیر کشاورزی و وزیر نیرو از طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری در دشت‌های اقلیم احواز اظهارکرد: اگر در حوضه آبی کرخه مشکل تامین آب وجود دارد چرا وزارت نیرو درصدد احداث سد معشوره است. از وزات نیرو می​خواهیم با توجه به مشکلات تأمین آب و محدودیت منابع آبی در تصمیم​گیری جهت ساخت این سد تجدیدنظر کند.
وی خاطرنشان‌کرد: در شرایطی که آب نداریم و کشاورزان نمی​توانند کل اراضی خود را کشت کنند، لزومی ندارد که در این حوزه​ها سدی ساخته شود.
صالحی‌نسب اظهارکرد: ظرفیت​های خوبی در دشت‌ میسان و حویزه وجود دارد اما متاسفانه نرخ بیکاری در این شهرستان بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ۳۶ درصد است.
از سوی دیگر محمود حجتی وزیر کشاورزی ظهر روز پنجشنبه اول ژانویه ۲۰۱۵ (۱۱ دی‌ماه ۹۳) در سفر به اقلیم احواز و در حاشیه بازدید از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در دشت‌های این اقلیم عنوان‌کرد: تاکنون در اجرای طرح​های آب و خاک و کشاورزی چنین طرحی نداشتیم؛ این طرح خوشبختانه با تلاش و همکاری مسئولین استان به خوبی انجام شد.
وی افزود: برای تأمین آب مورد نیاز طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از وزارت نیرو می​خواهیم تا بررسی بیشتری در تخصیص آب جهت اجرای این طرح انجام دهد.
در ارتباط با این طرح پیشتر کارشناسان زیست محیطی اعلام کرده اند که این طرح بدلیل کم آبی فعلی و همچنین بدلیل افزایش شدید پسابهای کشاورزی در صورت براه افتادن آن، می تواند بحران کنونی محیط زیست در احواز را وخیم تر سازد.
در همین ارتباط مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی نظیر محسن رضایی پیشتر اظهار کرده اند که طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری سبب خواهد شد تا جمعیت اقلیم احواز تا ده سال آینده دو برابر شده و دغدغه های امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به این منطقه حساس و استراتژیک را برای همیشه برطرف خواهد ساخت. این سخنان در کنار دانستن اینکه طرح مذکور یک طرح ملی و قرار است زمینهای تسطیح شده به تمام ایرانیان از شهرهای مختلف واگذار شود، روشن می سازد که این طرح نیز طرحی مشابه طرحهای ویرانگر نیشکر بوده و اهدافی امنیتی و بضرر مردم بومی، در پشت آنها نهفته است.