عدم نوسازی وسائل نقلیه عمومی عامل آلودگی هوای همدان

 دادستان همدان عدم نوسازی و ساماندهی وسائل نقلیه عمومی را عامل اصلی آلودگی هوای همدان دانست.

عدم نوسازی وسائل نقلیه عمومی عامل آلودگی هوای همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن خانجانی موقر صبح یکشنبه در کارگروه پیگیری و نظارت بر اجرای قانون هوای پاک گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان مجری ناظر، هم باید بر انجام قوانین مرتبط در حیطه کاری خود تلاش کند و هم نظارتی جامع بر انجام تکالیف سایر دستگاه‌ها داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه منابع آلودگی هوا به دو بخش طبیعی و انسان ساخت تقسیم می‌شوند، گفت: منابع متحرک به مانند وسایل‌نقلیه موتوری و منابع ثابت به مانند صنایع و عملیات معدنی و یا بخش‌های خدماتی، تجاری و اداری و خانگی زیرمجموعه‌های منابع آلودگی در حوزه انسان ساخت هستند.

دادستان همدان در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: برای کاهش منابع آلودگی محیط زیست علاوه بر اتخاذ تصمیم و تدابیر لازم، ضروری است در حوزه پیشگیری هم سازمان‌های متولی همراه با فرهنگ سازی اقدامات مناسب و متناسبی انجام دهند.

خانجانی موقر در ادامه، ایجاد فضای سبز از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی، ایجاد کمربند سبز شهری، معاینه فنی خودروها و بهینه سازی و کنترل هوشمند موتورخانه‌ها، نظارت بر واحدهای خدماتی، معدنی و مراکز بهداشتی آلوده کننده محیط زیست، انتقال واحدهای تولیدی آلاینده از مناطق مسکونی، ارتقای دستگاه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی این ناوگان، جلوگیری از فعالیت مراکز آلوده کننده، افزایش پوشش گیاهی در سطح استان و توزیع سوخت با کیفیت را بخشی از برنامه‌های مؤثر در کاهش آلایندگی هوا برشمرد.

پلیس راهور با خاطیان آلوده کننده صوتی برخورد کند

وی همچنین، بر معاینه منظم فنی و کنترل آلاینده‌ها هم از جهت هوا و هم از جهت صدا تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی مبحث هوای پاک در حوزه آلودگی صوتی است که به هیچ عنوان در استان همدان اجرایی نشده و متأسفانه جریمه‌هایی که برای آلوده کننده صدا پیش بینی شده اعمال نمی‌شود و باید در این زمینه پلیس راهور با جدیت وارد میدان شود.

دادستان همدان با بیان اینکه مطابق با قانون، طراحی سامانه حمل و نقل شهری متضمن دو مورد است؛ یکی کاهش آلودگی هوا و دوم جوابگویی مسافرت‌های روزانه، با ابراز تأسف از عملکرد ضعیف متولیان امر به ویژه شهرداری در ساماندهی وسائل نقلیه و ایجاد وضعیتی بسیار نامطلوب در این بخش، تصریح کرد: از آنجا که عدم نوسازی و ساماندهی وسائل نقلیه منبع اصلی آلودگی شهر همدان است بدین ترتیب، می‌طلبد که شهرداری، راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری تلاش مضاعفی برای رفع این مشکل داشته باشند.

خانجانی موقر یادآور شد: با وجود تأکیدهای بسیار مبنی بر ایجاد کمربند سبز شهری در جلسات متعدد این امر از سوی شورای اسلامی شهر، شهرداری و راه و شهرسازی مغفول مانده است.