معاون سازمان محيط زيست : احياي درياچه اروميه از مطالبات اصلي اين سازمان

همایش ملی روز جهانی تالاب ها امروز در تبریز برگزار شد .
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در آیین پایانی همایش ملی روز جهانی تالاب ها در تبریز گفت: احیای دریاچه ارومیه از مطالبات اصلی این سازمان است.
آقای احمد علی کیخا افزود: مسایل زیست محیطی از بزرگترین تهدیدات آینده کشور بوده و رفع مسایل، دیدگاه و نسخه جدید می طلبد.
وی گفت: موضوع دریاچه ارومیه بحثی ملی است و اگر در این حوضه موفق شویم خواهیم توانست موضوعات زیست محیطی کشور را برطرف سازیم.
وی اظهار کرد : امکان ندارد این سازمان از مطالبات خود در رفع چالش های زیست محیطی کوتاه بیاید و در صورت مغایرت برنامه ها جلوی پیشروی آنها گرفته خواهد شد.


آقای کیخا گفت: رویکرد سازمان محیط زیست بر این اصل استوار است که در تمام شهرهایی که تالاب وجود دارد حداقل یک سازمان مردم نهاد ایجاد و وظیفه حفظ و حراست آن را بر عهده گیرد.
وی با بیان اینکه در چند دهه گذشته نسبت به تالاب های کشور جفا شده است، ادامه داد: تالاب ها به عنوان منابع بزرگ آب شیرین اگر در معرض خشکی قرار گیرد بخش کشاورزی و به تبع آن اقتصاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد.
وی اظهار کرد: در توسعه بخش کشاورزی در چند سال اخیر دقت لازم وجود نداشته و کارکردهای تالاب ها مورد غفلت قرار گرفته و این امر موجب شده تعادل بین تالاب و بخش کشاورزی که همیار یکدیگرند از بین برود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در شرایط کنونی باید با عقل گرایی، خرد جمعی و تفکر علمی برای احیای تالاب ها اقدام کنیم.
کیخا تاکید کرد: نجات دریاچه ارومیه ، نجات یک پارک ملی در گوشه ای از کشور نیست و این ماموریت به عنوان سر آغاز برنامه ملی نجات ایران و تالاب های کشور است.
در این همایش حسن علی ابراهیمی مدیر کل محیط زیست استان فارس، سعید یوسف پور مدیر کل محیط زیست چهار محال و بختیاری، محسن معارف پناه از نقده و محمد ابراهیم سطحی ثابت از کرمان به عنوان قهرمانان تالاب های کشور انتخاب شدند.