طالقان استان البرز پیشرو در اجرای مدیریت پسماند روستایی شد

کرج – ایرنا – سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به برگزاری نشست توجیهی اجرای طرح مدیریت پسماند روستایی (مآپ) ، گفت: شهرستان طالقان پایلوت و پیشرو در اجرای طرح مآپ در این استان شده است.

طالقان  استان البرز پیشرو در اجرای  مدیریت پسماند روستایی  شد

به گزارش ایرنا، مجید درگی روز دوشنبه در نشست توجیهی طرح «مآپ» که در  فرمانداری شهرستان طالقان برگزار شد، افزود: این طرح با هدف مدیریت اجتماعی پسماند روستایی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه  مآپ طرح جامع و خوبی به معنای مدیریت اجتماعی پسماند روستایی است، اظهار داشت: بسیاری از روستاها این ظرفیت را دارند که زباله ها را به شهرحمل نکنند و با آموزش و مدیریت اجتماعی دهیاران و شوراها در روستاها مراحل بازیافت زباله و پسماند و تهیه کود کمپوست اجرایی شود.

درگی گفت: طرح مدیریت اجتماعی پسماند با نام اختصاری «ماپ» یک طرح ابتکاری است که توسط یکی از سمن های بومی استان مازندران در یک روستای نمونه از سال ۱۳۹۹ به صورت آزمایشی اجرا شد و هدف آن مدیریت کارآمد و پایدار پسماندهای روستایی با کمک دهیاران و خانوارهای روستایی است.

وی به مشکلات عدیده مدیریت پسماند روستایی در شهرستان طالقان اشاره کرد و افزود: مقرر شد این طرح با همکاری فرمانداری و تعاونی روستایی طالقان و توسط یکی از سمن های محلی در چند روستای این شهرستان اجرایی شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: با اجرای این طرح علاوه بر آموزش های لازم به خانوارهای روستایی ، سطل‌های بازیافت و اقلام دیگر در بین خانوارها توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح علاوه بر کاهش پسماند و تفکیک آن شاهد بازیافت زباله های خشک و تبدیل زباله های تر به کمپوست خواهیم بود، بیان داشت: تجربه اجرای این طرح نشان می دهد هزینه های مدیریت پسماند برای دهیاران به شدت کاهش یافته و دهیاران و روستاییان از عواید مادی این پروژه بهره مند خواهند شد و در نهایت محیط زیست منطقه از گزند آلودگی های پسماند در امان خواهد ماند.