جنگل گلستان در معرض خطر جدی قرار دارد

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

جنگل گلستان در معرض خطر جدی قرار دارد

عبور جاده از داخل پارک ملي گلستان به عنوان قديمي‌ترين پارک ملي کشور باعث بروز مشکلات و هزينه فراوان شده است به همين منظور در سال 83 دولت احداث جاده‌اي خارج از پارک را مصوب کرد که متاسفانه اجراي اين مصوبه طي سال‌هاي گذشته پيگيري نشده است.

به گزارش مهر، پارک ملي گلستان، قديمي‌ترين پارک کشور است که سال 1354 به عنوان پارک ملي ثبت شد. اين پارک در فهرست ميراث جهاني يونسکو به عنوان يکي از 50 ذخيره‌گاه زيست‌محيطي کره زمين نيز به ثبت رسيده است.

پارک‌هاي ملي با سه هدف ايجاد مي‌شوند که شامل حفظ و يکپارچگي يک يا چند اکوسيستم براي نسل‌هاي حاضر و آتي، حذف هر گونه بهره‌برداري يا سکونت زيان‌آور که موجوديت منطقه را به مخاطره مي‌اندازد و فراهم‌آوري زمينه‌هاي لازم براي استفاده‌هاي معنوي، علمي‌، آموزشي و تفرجگاهي سازگار زيست محيطي و فرهنگي است.

براساس قوانين و مقرارت سازمان حفاظت محيط، دفتر حقوقي، (1380) و مقررات «اي يو سيي ان» (1992)، آن دسته از اعمالي را که ماهيت و يا موجوديت پارک ملي را به خطر انداخته و يا تهديد مي‌کند، ممنوع بوده و پيگرد قانوني دارد و بايد شديدا با آنها برخورد شود. از جمله اين موارد عبارتند از: تيراندازي و شکار جانوران بجز در مواردي کاملا استثنايي، دام، قطع درختان، بوته کني و خارکني و بطور کلي هر عملي که موجب از بين رفتن رستني‌ها گردد، بهره‌برداري از معادن، ايجاد هرگونه آلودگي و … همچنين در اين قانون به صراحت بيان شده است که عبور لوله‌هاي نفت، گاز، ريل‌هاي راه آهن، اتوبان و غيره در پارکها کاملا ممنوع بوده و تنها احداث آن گونه تسهيلات و خدمات انسان ساخته در پارک‌ها مجازند که در خدمت مديريت پارک باشند. از ميان پارک ملي گلستان که يک پارک بين المللي است و از قوانين آن تبعيت مي‌کند جاده اي عريض رد شده است که اصلي‌ترين مسير ارتباطي شمال کشور و استان خراسان و يکي از محورهاي ارتباطي تهران-مشهد است. باتوجه به قوانين پارک‌هاي ملي، طي سال‌هاي گذشته تلاش‌هاي زيادي براي خروج جاده از پارک شده و حتي رييس سازمان محيط زيست کشور و استاندار گلستان نيز وعده اين طرح را داده‌اند. اما، وقفه در احداث جاده‌اي جديد خارج از پارک ملي صدمات فراواني را به اين پارک و گونه‌هاي جانوري آن وارد کرده است که جبران بسياري از آن‌ها سال‌هاي سال به طول خواهد انجاميد.

رييس سازمان محيط زيست کشور در سفر سال گذشته خود به گلستان وعده داده بود اين جاده به زودي از پارک خارج مي‌شود و آن را تبديل به جاده گردشگري مي‌کنند. معصومه ابتکار در اين سفر گفت: جاده کنوني پارک ملي گلستان که در حال حاضر به عنوان جاده بين راهي براي سفرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد قرار است به زودي به عنوان جاده گردشگري انتخاب شود. وي بيان کرد: مصوبه خروج اين جاده از پارک سالها قبل تصويب شده اما متاسفانه بعدها به اين موضوع توجه نشد و کار نيمه تمام ماند. اين جاده مي‌تواند مايه تحول براي استان در حوزه گردشگري باشد و همچنين راه بسيار خوبي براي نجات پارک ملي گلستان است. معصومه ابتکار همچنين در ديدار اخير خود با استاندار گلستان نيز با تاکيد مجدد بر اين که جايگزين کردن جاده، مصوبه‌اي در سال 83 بوده، گفت: اخيرا موافقت‌هايي با وزير راه و شهرسازي صورت گرفته است و آنها نيز بر اين عقيده‌اند که تعويض جاده علاوه بر توجيهات اقتصادي به حفظ جنگل نيز کمک خواهد کرد.

استاندار گلستان نيز در نشستي که پيشتر با رسانه‌ها داشت در پاسخ به سوال مهر درباره اين جاده، خبر از احداث جاده‌اي جديد در شمال استان گلستان داده بود. جاده اي که خارج از شهرهاي استان ايجاد شده و در بخش مياني استان از منطقه نوکنده در مسير گلي داغ به طرف آشخانه مي‌رود.

حسن صادقلو همچنين در گفت‌وگو با رسانه‌هاي استان از مذاکره با سازمان حفاظ محيط زيست خبر داد با بيان اين که جاده فعلي سالانه خسارات زيست محيطي زيادي به پارک ملي وارد مي‌کند، اعلام کرد که ساماندهي اين جاده و ايجاد جاده جايگزين جزو برنامه‌هاي اصلي و مشترک استانداري گلستان و سازمان حفاظت محيط زيست است و قرار است اين موضوع در سفر رييس جمهور به استان گلستان نيز بررسي شود. اماخسارت‌هايي که توسط اين جاده به پارک وارد مي‌شود چيست؟ يکي از مهمترين خطرات زيست‌محيطي جنگل گلستان وجود اين جاده و حجم بالاي تردد در آن است. آمار کشته شدن پستانداران پارک ملي گلستان در اين جاده بسيار بالا است و روزانه گونه جانوري مختلف در اين جاده بر اثر برخورد با خودرو‌هاي عبوري جان خود را از دست مي‌دهند.

سرعت غيرمجاز و عدم توجه رانندگان به تابلوهاي نصب شده در کنار جريمه کمي که بر اثر اين خسارت در نظر گرفته مي‌شود باعث شده تا خودروها تبديل به شکارچي درجه يک جانوران ساکن در پارک شوند.

اما خطرات اين جاده فقط به تلف شدن جان حيوانات ساکن اين پارک محدود نمي‌شود. عبور جاده و حضور مسافران و گردشگراني که بدون هيچ نظارتي در پارک ملي اتراق مي‌کنند خسارت جبران ناپذيري به منطقه وارد کرده است. تخريب پوشش گياهي، قطع درختان، آلودگي رودخانه‌ها و از همه مهمتر فرشي از زباله که به دليل سهل انگاري مسافران در دل مهم ترين پارک جنگلي کشور و منطقه پهن شده است تنها گوشه‌اي از دستاوردهايي است که بي مهري و بي تفاوتي‌ها دولت‌ها براي پارک ملي گلستان رقم زده است.

در بازديد حضوري که از پارک داشتيم به محض ورود از غرب پارک صف طولاني خودروهايي با پلاک‌هايي غيربومي را مشاهده کرديم که در نقطه نقطه پارک توقف کرده اند. در کنار هر خودور هم عده اي فرش پهن کرده و مشغول تبر زدن و آتش روشن کردن و استراحت کردن هستند. اقدامي که خود خلاف قوانين پارک‌هاي ملي است.

در اين بازديد يک روزه گفتگويي با محيط بانان اين منطقه ترتيب داديم و نگراني مشترک همه آن‌ها درباره پارک، عبور جاده و مشکلات ايجاد شده به واسطه آن و همچنين ضعف قانون در برخورد با متخلفان بود. به گفته اين محيط بانان در فصل‌هايي که گردشگران زيادي از پارک عبور مي‌کنند روشن کردن آتش توسط مسافران مهمترين دغدغه آنان است و اين دغدغه در تابستان که گرماي هوا و خشکي جنگل بيشتر مي‌شود دوچندان مي‌شود.