22 هزار هکتار جنگل در آتش سوختند

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

22 هزار هکتار جنگل در آتش سوختند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه ایران جز 10 کشور حادثه خیز جهان است و در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را داراست، گفت:‌ این در حالیست که آسیب پذیری کشور در برابر زلزله قریب به هزار برابر ژاپن است.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، اسماعیل نجار در خصوص میزان آمادگی و برنامه‌ریزیهای سازمان مدیریت بحران کشور برای مقابله با حوادث طبیعی اظهار کرد: این هفته، هفته کاهش اثرات بلایی طبیعی است و اعتقاد بنده بر این است که این هفته می‌تواند هفته‌ای باشد که تامل بیشتری در حوادث طبیعی و انسان ساز داشته باشیم.

وی ادامه داد: روز 20 مهر مقارن با 13 اکتبر روز جهانی کاهش اثرات بلای طبیعی است که در ایران هم این روز بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب شورای فرهنگ عمومی با هدف گسترش فرهنگ ایمنی در سطح کشور به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نام گذاری شد.

معاون وزیر کشور اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با شعاری که امسال تحت عنوان “عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه و افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی” اعلام کردیم بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مشارکت آحاد مردم ایران آن حساسیتی که در زمینه حوادث طبیعی باید ایجاد شود را در این هفته ایجاد کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه‌ریزیهای صورت گرفته در سازمان مدیریت بحران کشور برای تحقق شعار عزم ملی تدابیر پیشگیرانه و افزایش امید و ایمنی چیست اظهار کرد: در دنیا حدود 46، 47 حادثه اتفاق می‌افتد که ایران در معرض قریب به 34 35 نوع از این حوادث قرار دارد.

وی با بیان این که در 50 سال اخیر حدود 14 زلزله مابین 6.2 تا 7.7 ریشتر را در کشورمان شاهد بودیم یادآور شد: ایران جز 10 کشور حادثه خیز جهان است و متاسفانه در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را داریم و علی رغم این که در این جایگاه از حیث رتبه قرار داریم، آسیب پذیری کشور در برابر زلزله قریب به هزار برابر کشور ژاپن است که کشوری کاملا زلزله خیز است.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: از 34، 35 حوادثی که در کشور اتفاق می‌افتد که هریک از آنها در جای خود حایز اهمیت هستند؛ اما برخی از این حوادث نمود ندارند که به عنوان نمونه می‌توان به حادثه صاعقه اشاره کرد که ممکن است در طول سال پنج تا 10 نفر از هموطنان بر اثر این حادثه جان خود را از دست داده و یا مجروح شوند یا هم چنین در بخش رانش زمین در کشورهای دیگر حوادث ناگوار بوده ولی در کشور ما تقریبا تلفات جانی و خسارت مالی خیلی محدوده بوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: علی رغم این که سیل در جای جای کشور ما هر ساله اتفاق می افتد، باز این حادثه تلفات انسانی بسیار محدودی دارد اما عمده مباحث به بحث زلزله برمی‌گردد.

نجار در ادامه به زلزله بم اشاره کرد و گفت: بم 12 ثانیه لرزید اما این لرزش دوازده ثانیه‌ای موجب شد 34 هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست داده، 19 هزار نفر مجروح شدند و قریب به2100 میلیارد تومان خسارت آشکار زلزله بود.

وی با بیان این که مهمترین و اساسی ترین بحث در کشور زلزله است که قابل پیش بینی و قابل پیشگیری نیست تصریح کرد: هر ساله شاهد این حادثه در گوشه و کنار کشورمان هستیم و سعی مان بر این است که بتوانیم تمام نیروهای خود را بسیج کرده تا در زمینه کاهش خطرات حوادث طبیعی بالاخص زلزله با یک عزم ملی و اراده ملی کار کنیم.

معاون وزیر کشور با بیان این که در بحث زلزله پیشگیری حرف اول را می‌زند و اساسی‌ترین کاری است که باید انجام گیرد، به وضعیت ساخت و سازها در کشور اشاره کرد و گفت: کشور ژاپن که پیش تر مثال آن زده شد کشوری است که دایما با زلزله‌هایی به بزرگای بالای 7 ریشتر می‌لرزد اما حیات در آن جریان دارد و مشکلاتی به وجود نمی آورد و این به منزله آن است که این کشور دانش، خرد و اندیشه را به خدمت گرفته و توانسته است علی رغم این حوادث طبیعی محیطی همراه با آرامش و آسایش برای خود فراهم کند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در حادثه بم تقریبا همه خانه‌های مسکونی و اداری تخریب شد، به غیر از “مسجد جامع شهر بم “که استوار ماند و این نیز به دلیل آن بود که این مسجد درست بنا شده بود و در آن رعایت ایمنی و آیین نامه اجرایی ساختمان به اجرا درآمده بود، اما علی رغم آن شاهد بودیم ساختمانهای اداری و مسکونی که یکی دو سال قبل از زلزله ساخته شده بودند همه تخریب شدند و متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در این حادثه از دست دادند، لذا سازمان مدیریت بحران تمام هم و قمش در زمینه پیشگیری و سپس مقابله است.

نجار در ادامه در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از حوادث طبیعی چه برنامه‌ریزیهایی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: قانون سازمان مدیریت بحران کشور پس از حوادث گوناگون در کشور و بالاخص حادثه بم رخ داد و سفرهای متعددی که مقام معظم رهبری داشتند و فرامینی که صادر کردند تصویب شد.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت کشور از ظرفیت بالایی به عنوان فرمانده عملیات در بحرانها در مراحل چهارگانه پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برخوردار است و قانونگذار ماموریتی را برای سازمان لحاظ کرده تا این سازمان بتواند ظرفیتهای کشور را شناسایی و هم چنین ظرفیت سازی کند و در صورت نیاز و در نهایت بتواند این ظرفیتها را هماهنگ و در صورت لزوم از این ظرفیت ها استفاده کند.

معاون وزیر کشور افزود: شورای عالی بحران متشکل از بنیاد مسکن، شهرداری تهران، رییس کمیته امداد و رییس هلال احمر است که ریاست آن بر عهده رییس جمهور و قائم مقام این شورا بر عهده وزیر کشور است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که شورا 14 کارگروه دارد و هر کدام دارای مسیولیتی هستند اظهار کرد: به عنوان مثال در بحث امداد و نجات این مهم برعهده هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است و باید امکانات لازم را بعد از وقوع حادثه فراهم کند و با هماهنگی که با مرکز فرماندهی صورت می گیرد با امداد و نجات و اسکان موقت که باید کار را پیش ببرد یا بعد از حادثه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماموریت دارد مناطق آسیب دیده را از هر حادثه ای اعم از سیل و زلزله بازسازی کند.

نجار افزود: تمامی این کارگروه ها ظرفیتهای خاص خود را دارند تا براساس ماموریتهایی که به آنان واگذار می‌شود وارد عمل شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه اقدامات پیشگیرانه و آگاه بخشی در زمینه مدیریت بحران صورت گرفته است؟ گفت: در این زمینه بحث آموزش حرف اول را می‌زند که در وهله اول مهمترین بخش آموزش مسئولان است و ما در جای جای کشور آموزش های مکرر هم برای مسئولین و هم مردم داریم.

معاون وزیر کشور ادامه داد: تمامی وظایف را از استانها گرفته برای تمامی مسئولان مشخص کردیم و اخیرا با انعقاد تفاهم نامه ای که با معاونت عمرانی وزارت کشور داشتیم، بهداران در بحث مقاوم سازی در زمانی که به آن ها نیاز است وارد عمل می‌شوند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهارکرد: مرحله بعدی آموزش تمامی مردم است و این آموزش باید درحدی باشد و گسترش یابد تا مردم در مراحل چهارگانه مدیریت بحران بتوانند بحران را مدیریت کنند و نیز در مرحله آگاهی به مرحله‌ای برسند تا هر خانه‌ای را خریداری نکنند.

نجار بیان کرد: در بحث پیشگیری، کشور متولیان خاصی دارد و بحث مدیریت بحران فرابخشی است و همه سطوح را شامل می‌شود.

وی با بیان این که در ساخت و ساز هر ساختمانی که انجام می‌شود، مهندس ناظر باید آن ساز و کار ساخت آن ساختمان را تایید کند گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که همه وظیفه شان را درست انجام دهند زیرا همه سطوح در این رابطه مسوول هستند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: سطح آگاهی مسئولین باید به جایی برسد که به کیفیت ساختمان بپردازند نه به نمای آن ساختمان.

نجار تصریح کرد: در زلزله مورموری تجربه‌ای که جمهوری اسلامی ایران داشت این بود که مسئولان و صدا و سیما پای کار آمدند و علی رغم زلزله 6.2 ریشتری ما تلفات جانی نداشتیم که این نکته مهمی است.

وی ادامه داد: در مورموری ما نامه‌های متعددی به مسئولان ذیربط صادر کردیم تا آنها ساختمانهای آسیب دیده زیر 10سال را بررسی کنند و به مسئوولین نظارتی گزارش دهند تا با کسانی که در این زمینه اهمال کاری کرده‌اند برخورد شود، زیرا نباید با جان مردم بازی شود.

معاون وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا نگاه ها به سازمان شما بعد از حادثه صورت می گیرد؟ گفت: ماموریت اصلی ما بحث پیش بینی و پیشگیری است به طوری که نباید منتظر بمانیم تا حادثه‌ای رخ دهد و سپس اقدام کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که نمی‌توانیم منتظر وقوع حادثه باشیم افزود: نمی‌توانیم منتظر وقوع زلزله یا سیل باشیم و سپس مردم را از زیر آوار و یا آب بیرون بیاوریم.

نجار با تاکید براینکه وظیفه سازمان پیشگیری و پیش بینی است ادامه داد: مردم در بحث پیش بینی و پیشگیری از ما انتظار دارند.

وی با بیان این که تمام همت و اراده خود را در این زمینه به کار بسته‌ایم، خاطرنشان کرد: در این حوزه تمام متخصصان اهل فن را دعوت کرده‌ایم تا به بحث و گفتگو بپردازیم.

معاون وزیر کشور با بیان این که بحث حوادث ملموس تر از پیش بینی است گفت: بحث پیشگیری خیلی ملموس نیست.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که بحث مقابله ملموس است به طوری که می‌توانیم وارد میدان شویم تصریح کرد: ملت ایران در بحث آموزه‌های دینی بسیار قوی هستند به طوری که آنها از عواطف و احساسات خوبی نیز برخوردار هستند.

نجار با اشاره به این که در بحث مقابله پیش بینی‌ها بیشتر نمود می‌یابد افزود: امیدواریم با سازوکارهایی که فراهم کرده‌ایم به جاهای خوبی برسیم.

وی با اشاره به این که این مسایل نیاز به عزم و اراده مسئولان و عنایت ویژه ملت بزرگ ایران دارد، افزود: باید در مسایل پیش بینی و پیشگیری عزم و اراده جدی داشت.

معاون وزیر کشور افزود: باید ساختمانی بسازیم که به جای 120 متر 100 متر باشد زیرا 20 متر بعدی را باید صرف ضریب امنیتی ساختمان کنیم تا ایمنی ساختمان افزایش یابد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه مردم باید با آرامش زندگی کنند خاطر نشان کرد: باید اصول ایمنی ساختمان را رعایت کرد.

نجار در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که چه اقداماتی برای همگرایی بیشتر در دستور کار دارید گفت: قانون پیش بینی‌های لازم را در این زمینه انجام داد، به طوری که در بحث هم افزایی از تمام ظرفیتها استفاده می‌کنیم.

وی با بیان این که باید به شناسایی ظرفیتهای موجود بپردازیم ادامه داد: کارگروه‌ها تمام توان خود را به میدان آوردند به گونه‌ای که جلسات متعددی را با آنها برگزار کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم بیش از گذشته هم افزایی ایجاد کنیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به این که باید کاری کرد که مردم در مراحل چهارگانه مدیریت بحران بهتر عمل کنند، گفت: در این رابطه باید اقدامات جدی به عمل آید.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا برخورد قانونی با مسئوولینی که از کار خود تخطی می کنند صورت نمی گیرد؟ گفت: بحث آتش سوزی مقوله جداگانه‌ای است که زمان دیگری می‌طلبد.

نجار با اشاره به این که بعضی از دستگاه‌ها وظایف ذاتی دارند افزود: نباید وظایف ذاتی را به دوش یکدیگر بیندازیم.

معاون وزیر کشور با بیان این که دو میلیون هکتار جنگل در شمال کشور واقع است، خاطر نشان کرد: کشور 17 میلیون هکتار جنگل دارد به گونه‌ای که دو میلیون هکتار آن جنگل انبوه است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه سازمان جنگلها و مراتع مامور نگه داری و حفاظت از جنگل در سطح وسیعی هستند گفت: دستگاه‌های مربوطه باید به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

نجار با اشاره به این که مردم باید همکاریهای لازم را در این باره داشته باشند افزود: 75 درصد از حادثه‌های جنگل سوزی توسط افراد به صورت غیرعمد صورت می گیرد.

وی با بیان این که در سایر جنگلها ممکن است کسی ته سیگار خود را بیندازد و سبب آتش سوزی شود گفت: برگ ریزانها و علف‌های خشک منجر به آتش سوزی وسیع می شوند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اگر امکانات لازم را نداشته باشیم حادثه در ابعاد وسیعی صورت می گیرد اظهار کرد: در جنگل‌های شمالی 400 مورد آتش سوزی صورت گرفته این در حالی است که در سایر جنگل‌ها قریب به 700 مورد آتش سوزی وقوع یافته است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه حفاظت از جنگل‌ها از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است گفت: حجت الاسلام روحانی، خانم ابتکار و وزیر کشور جلسات ویژه‌ای را پیرامون این موضوع داشته‌اند به گونه‌ای که تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ شده است.

نجار با تاکید براینکه امیدواریم با این تصمیمات دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم ادامه داد: بعضی از دستگاه‌ها ماموریت ندارند که امکانات خود را در هر جایی مستقر کنند تا در زمان آتش سوزی ما را یاری کنند.

وی با اشاره به این که مصوباتی که در جلسه اخیر در این زمینه داشتیم بسیار خوب است گفت: امیدواریم در سالهای آتی شاهد جنگل سوزی کمتری باشیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به این که 22 هزار هکتار جنگل در شش ماهه اخیر در آتش سوخته‌اند گفت: متولیان امر می‌توانند در حوادثی که در ابعاد کوچک صورت می‌گیرد کمک کنند.