خشکسالی علت اصلی بروز پدیده گرد و غبار در البرز است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خشکسالی علت اصلی بروز پدیده گرد و غبار در البرز است

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان البرز با بیان اینکه البرز به دلیل کاهش شدید بارش در بین سایر استان های کشور بالاترین میزان خشکسالی را به خود اختصاص داده است،گفت: بروز چنین پدیده هایی به دلیل وچود خشکسالی کم سابقه در البرز است

امیدرضا تونی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، اظهار کرد: روز پنج شنبه 10مهرماه از ساعت 17 به علت وزش باد تند غلظت گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 میکرون در استان البرز به ویژه شهرکرج  به شدت افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به افزایش پدیده غبار محلی در روز جمعه 11 مهر ماه افزود: این پدیده از ساعت 15 روز جمعه به علت وزش باد و طوفان شدید که در این موقع از فصل سال دور از انتظار نیست, آغاز و در ساعت 18 به هزار و 700 میکروگرم  بر مترمکعب رسید که اثرات مخربی بر روی سلامت جامعه دارد.

تونی بیان کرد: خوشبختانه به علت بارندگی که در شب های گذشته در کرج اتفاق افتاد میزان قابل توجهی از آلودگی هوا کاسته شد و شهر کرج  هوای خوبی را تجربه می کند.

وی با بیان اینکه  استان البرز به دلیل کاهش شدید بارش در بین سایر استان های کشور بالاترین میزان خشکسالی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: بروز چنین پدیده هایی به دلیل وجود خشکسالی کم سابقه در البرز است.

رئیس اداره نظارت و پایش البرز خاطرنشان کرد: بهره برداری های غیر مجاز، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و حفر چاه های غیر مجاز از جمله مواردی است که کمک شایانی به افزایش خشکسالی  و کاهش فضای سبز استان می کند.

وی گفت: به دلیل استفاده  بیش از حد از منابع آبی استان، خاک های اطراف شهرستان های البرز رطوبت کافی ندارند که این عامل سبب افزایش غبار محلی می شود.

تونی تصریح کرد: از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوای استان محورهای مختلف بحث کاهش آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ساماندهی واحدهای صنعتی، پایش های انجام گرفته توسط محیط زیست، کنترل آلودگی ها، حمل و نقل و ترافیک و بهینه سازی مصرف سوخت بیان کرد: افزایش فضای سبز یکی از مواردی است که به طور جدی در این کارگروه ها مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد که این امر مستلزم تامین آب مورد نیاز است.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست البرز گفت: توزیع بنزین یورو 4 در جایگاه های بنزین  البرز سهم بسزایی در افزایش 5 برابری روزهای پاک استان داشته است.