نگرانی از تخریب جنگل هیرکانی/گردشگری بدون زیرساخت بلای جان ابر شد

جنگل ابر به عنوان یک اثر ثبت جهانی طی سال‌های اخیر به دلیل عدم برنامه ریزی به خصوص در زمینه گردشگری مسئولانه و طبیعت گردی در مسیر تخریب پیش می‌رود.

تخریب جنگل هیرکانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، جنگل ابر نگین انگشتری گردشگری استان سمنان محسوب می‌شود جنگلی بازمانده از هیرکانیان که عصر یخبندان را پشت سر گذاشت، اما در سه دهه اخیر دچار آسیب‌های فراوان شده است.

آسیبی که ظاهراً از رفتار غیر مسئولانه برخی به اصطلاح گردشگر برمی‌آید، اما ماحصل بی برنامگی مسئولان میراث فرهنگی است، جنگل ابر از یک برنامه جامع گردشگری برخوردار نیست، برنامه‌ای که در آن از ظرفیت گروه‌های مردمی و تشکل‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی و.. بهره برده شود تا به مردم گردشگری مسئولانه را گوشزد کرد.

برای ابر هیچ کاری نشده است

جنگل ابر شاهرود از بابت تفکرات مدیرانی آسیب دیده که هیچ ایده و توانی در برنامه‌ریزی و برنامه نویسی ندارند، نمی‌دانند که می‌توان طرح‌های توجیهی اقتصادی را با حفظ جنگل و محیط زیست به کار بست، اما در کنارش گردشگری مسئولانه و اشتغال‌زایی و درآمد نیز داشت. مدیریتی که در پستوی بوروکراسی نشسته و مدام می‌گوید که اعتبار نیست! گویا برنامه نویسی مدون با شناخت داشته‌های جنگل ابر و تدوین گردشگری مسئولانه با کمک علاقمندان به طبیعت نیازمند پول است!

از سال ۹۲ تا کنون درباره تخریب محیط زیست، گردشگری مسئولانه، دغدغه‌مند و دارای متولی و ضرورت توقف تردد خودرو‌های آفرودی، طرح‌های عمرانی مانند جاده سازی و تله کابین و… که به چیزی شبیه شوخی آن هم در میان جنگل هیرکانیان شبیه است مطالب فراوانی را منتشر کرده، اما روز به روز جنگل ابر به قهقرا می‌رود و در آخرین رویداد هم شاهد پخش شدن ویدئویی از درون این جنگل هستیم که فردی با اره موتوری درخت چند صد ساله را قطع می‌کند.

چه چیزی سبب شده تا آن گردشگر غیر مسئول درخت را قطع کند؟ مشخصاً اینکه منابع طبیعی و محیط زیست آنقدر نیرو ندارند که بتوانند تمام جنگل ابر را پوشش دهند. به نحوی که حجم وسیعی از قرق جنگل ابر از سوی محیط زیست فقط با دو نیرو و یک موتور سیکلت پایش می‌شود!