خشک شدن 4 تالاب در آذربایجان غربی

در حالی که دریاچه ارومیه در وضعیت خوبی از نظر میزان آب، قرار ندارد 4 تالاب استان نیز خشک شدند.

تالاب میقان
به گزارش همشهری آنلاین، آذربایجان غربی ۴۰ تالاب دارد که ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند و به علت بارش خوب باران در سالهای گذشته اغلب این تالابها حتی در تابستان هم پر آب بودند.

اما امسال با کاهش شدید بارندگی این تالابها در معرض نابودی و خشکی قرار گرفته اند و خبرها از خشک شدن یکی یکی این تالابها حکایت دارد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در همین زمینه گفت: سه تالاب قوپی، بابا علی و قره قشلاق در مهاباد و قره گل در بوکان متأسفانه امسال به دلیل کمبود منابع آبی، خشکسالی و عدم تأمین حق آبه مورد نیاز آبگیری نشده و خشک شده‌اند.

حجت جباری افزود: ۸ تالاب دائمی استان نسبتاً در وضعیت خوبی قراردارند و ۶ تالاب دائمی دیگر هم ۴۵ درصد آبگیری شدند.

وی درادامه گفت : تالاب‌های دائمی استان همچون تالاب دُرگه سنگی، حسنلو و سلدوز به دلیل کمبود منابع آب و شرایط خشکسالی امسال فقط ۴۰ درصد آبگیری شدند که در پایان تابستان به طور یقین با مشکل مواجه خواهند شد.

جباری با بیان اینکه تالاب‌های فصلی از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند افزود: امسال در فصل بارش کمترین میزان بارندگی ثبت شد و فقط ۴۵ درصد این تالاب‌ها آبگیری شدند.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و مهمترین تالاب آذربایجان‌غربی به دلیل عدم تأمین حق آبه در شرایط نامناسبی قرار دارد، گفت: امسال تنها یک میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است.