بیش از ۷۹ هکتار از نیزار‌های دریاچه زریبار مریوان طعمه حریق شد

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان گفت: روز گذشته بیش از ۷۹ هکتار از نیزار‌های دریاچه زریبار این شهرستان در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، ابراهیم همت بلند رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان اظهار داشت: آتش سوزی گسترده روز گذشته در نیزار‌های جنوب شرقی دریاچه زریبار که ساعت ۱۳ شروع شده بود بعد از هشت ساعت تلاش بی وقفه نیرو‌های مردمی، انجمن‌های محیط زیستی و نیرو‌های ادارات منابع طبیعی و محیط زیست سروآباد و مریوان با موفقیت مهار و کنترل شد.

همت بلند افزود: باتوجه به اینکه آتش سوزی مهار شد اما امکان برآورد میزان خسارت وارده به نیزار‌های این دریاچه امکان‌پذیر نبود و مصوب شد با روشنایی هوا میزان خسارات وارده توسط کارشناسان برآورد و مشخص شود.

او یادآور شد: در برآورد کارشناسان ۷۹.۲ هکتار از نیزار‌های باارزش دریاچه بین المللی زریبار در آتش سوخته و از بین رفت و خسارات زیادی به این منطقه از دریاچه وارد کرد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان اضافه کرد: علت آتش سوزی انسانی و عمدی بوده و توسط برخی افراد سودجو انجام شده است و هنوز هدف و انگیزه اصلی این افراد از آتش زدن نیزار‌ها مشخص نیست.

همت بلند اظهار داشت: دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شد.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زار‌های نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری، چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.