ذخیره آب دریاچه تالاب میقان به کمتر از 30 درصد رسید

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: حجم ذخیره آب دریاچه تالاب میقان اراک در فصل گرم سال جاری به کمتر از 30 درصد رسیده است. در این رخداد بیشتر حوضچه‌های ابتدایی تالاب خشک شده و تنها بخشی از حوضچه انتهایی مقادیری آب دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس جودکی افزود: اگرچه دریاچه تالاب میقان فصلی است، اما میزان آب موجود این دریاچه در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته و این اتفاق نشان از حاکمیت پدیده خشکسالی شدید است.

وی ادامه داد: کاهش بیشتر حجم ذخیره آب حوضچه‌های تالاب میقان اراک موجب می‌شود که سطح بیشتری از این منطقه مستعد شن‌های نمکی باشد و با کمترین وزش باد کلانشهر اراک در معرض افزایش چتری از ریزگرد قرار می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: سویه وزش باد بر اساس شرایط اقلیمی بیشتر از سمت تالاب میقان به اراک است و همین امر باعث شده تا نگرانی در خصوص افزایش روزهای آلاینده هوای این کلانشهر با منشاء گرد و غبار محلی بیشتر شود.

جودکی تصریح کرد: افزایش دما باعث تبخیر سریعتر آب دریاچه تالاب میقان در سال جاری شده و امید می‌رود که با بهبود بارش‌ها در پاییز و زمستان پیش‌رو بخشی از پیامدهای مخرب ناشی از اقلیم خشک این منطقه التیام یابد.