جریمه شکار هر قلاده گربه شنی ٢٠٠ میلیون ریال است

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر با بیان اینکه جریمه شکار هر قلاده گربه شنی ٢٠٠ میلیون ریال است گفت: یکی از زیستگاه‌های مطرح گربه شنی در کل کشور ریگزارهای وسیع دشت سمسور بزمان این شهرستان است.

محمد انور هاشمزهی رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: گیابان گربگ یا گربه شنی؛ گربه‌سان کوچکی است که در مناطق شن‌زار بیابانی آفریقای شمالی، عربستان، آسیای مرکزی، ایران و پاکستان زیست می‌کند و یکی از جانوران کمیاب ایران محسوب می‌شود که در حوزه شهرستان ایرانشهر با آسودگی خاطر به گشت و گذار می‌پردازد.

وی افزود: گربه شنی با اسم علمی (Felis margarita) یکی از ناشناخته‌ترین گربه‌های طبیعت ایران است که در دنیا نیز به خاطر شرایط خاص زیستگاهی این گربه اطلاعات کمی از آن وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر بیان کرد: این حیوان به عنوان یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض در دشت‌ها و مناطق بیابانی ایرانشهر زیست می‌کند که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد حیات وحش این شهرستان معرفی شده است.

وی تصریح کرد: بارش‌های امسال موجب بهبود شرایط زیستگاه‌های طبیعی جانوران وحشی از جمله گربه شنی و افزایش طعمه‌های غذایی برای گوشخواران منطقه و ایجاد شرایط مناسب زیستی و زادآوری گونه‌های مختلف جانوری در سطح شهرستان ایرانشهر شده است.

هاشمزهی گفت: این گربه کمی از گربه‌های خانگی بزرگتر است و سری پهن، گوش بزرگ و دست و پای کوتاه و در کف پنجه‌ها موهای بلند قهوه‌ای یا سیاه دارد که پنجه‌ها را می‌پوشاند و آن‌ها را از گرمای شدید کویر حفظ می‌کند و با پراکندن وزن بدن موجب می‌شود تا به‌ خوبی بر روی شن‌های روان حرکت کند.

وی اظهارداشت: رنگ موهای پشت این نوع گربه‌سان زرد با نوارها و خال‌های نسبتا تیره، ولی زیر بدن سفید است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر افزود: طول سر و بدن این حیوان ۳۹ تا ۵۷ سانتی‌متر، طول دم ۲۸ تا ۳۵ سانتی‌متر، ارتفاع بدن ۲۴ تا ۳۰ سانتی‌متر و وزن ۳.۱ تا ۴.۳ کیلوگرم است.