بحران‌های زیست محیطی نشانه تصمیمات اشتباه مدیران است

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت:بحران‌های زیست محیطی در کشور، نشان‌‌دهنده تصمیمات اشتباه مدیران کلان است و باید مفاهیم زیست محیطی به مدیران آموزش داده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نشست هم اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان که به صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت آموزش مقولات و مفاهیم زیست محیطی در سطح تصمیم گیران محلی، استانی و منطقه‌ای بیان کرد: با توجه به وجود سند‌های بالادستی و قوانین متعدد زیست محیطی در کشور، ضرورت دارد که این موارد در سطوح متعدد مدیریتی و تصمیم‌گیری در حوزه توسعه پایدار، آموزش داده و یادآوری شود که تا چه اندازه توجه و تذکر نسبت به رعایت ملاحظات زیست محیطی اهمیت دارد.

او افزود: طبق آخرین گزارش محیط زیست از منظر شاخص‌های بین المللی (EPI) در ژوئن ۲۰۲۰ براساس ۳۲ شاخص در یازده زمینه در ۱۸۰ کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران با کسب نمره ۴۸ در رده ۶۷ قرار دارد که همین خود نشان‌دهنده عملکرد ضعیف در محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: مهم‌ترین شاخص‌های ضعیف ایران شامل آلودگی هوا (ذرات کوچکتر از ۵/۲ میکرون)، آلودگی ناشی از اُزُن (در فصل تابستان)، شاخص‌های تنوع زیستی، تصفیه فاضلاب و سرب است.

قلی نژاد با اشاره به بحران‌های محیط زیستی ایران در حوزه آب، فرسایش خاک، آلودگی‌ها، تخریب محیط زیست و کاهش تنوع زیستی، عنوان کرد: این بحران‌ها و مصائب زیست محیطی در کشور برپایه آمار و شاخص‌های بین المللی یادشده، نشان‌‌دهنده تصمیمات اشتباه در سطوح مدیران کلان است و باید مفاهیم و ملاحظات زیست محیطی آموزش داده شوند تا در آینده از این چالش‌های زیست محیطی فاصله بگیریم.