عدم توجه مجلس به موضوع پارازیت

ارسال کننده خبر حسین محمودی

عدم توجه مجلس به موضوع پارازیت

«تاکنون در فراکسیون محیط‌زیست، فعالیتی درباره بررسی موضوع پارازیت‌ها صورت نگرفته است.»

یک عضو فراکسیون محیط‌ زیست مجلس، در حالی این اظهار نظر را انجام داده است که در پی ادعای سازمان هواشناسی مبنی بر تاثیر منفی پارازیت‌ها بر عدم پیش‌بینی طوفان تهران از سوی این سازمان، رئیس فراکسیون محیط ‌زیست مجلس از اولویت قرار گرفتن بررسی موضوع پارازیت‌ها در این فراکسیون خبر داده بود. در پی وقوع طوفان تهران، سازمان هواشناسی به مجلس اعلام کرده بود که به دلیل وجود پارازیت‌ها نتوانسته این طوفان را پیش‌بینی کند.

از این رو، سازمان هواشناسی با توجه به نویزهای موجود در هوا و اختلال در دستگاه‌های آن مقصر شناخته نشد و در نهایت مقرر شد تا به سازمان «تنظیم مقررات رادیویی» برای رفع نویزهای مربوطه تذکر داده شود و حمایت‌های لازم برای تجهیز امکانات ضروری برای اطلاع‌رسانی دراختیار سازمان هواشناسی قرار گیرد.

اهمیت این موضوع تا آنجاست که چندی پیش هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص نظر کارشناسی درباره مضر بودن و یا نبودن امواج ماهواره‌ای و پارازیت‌ها که همواره از مباحث جنجال‌برانگیز بوده، از تشکیل کمیته‌ای زیرنظر وزارتخانه متبوعش برای بررسی این موضوع خبر داده بود. واعظی اعضای این کمیته را معاون وزیر بهداشت، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست معرفی و تصریح کرده بود: این کمیته، نظر کارشناسی خود درباره مضربودن یا نبودن پارازیت‌ها را تا یک ماه آینده اعلام می‌کند. او با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این زمینه، متذکر شد کمیته ویژه با جدیت در حال بررسی تاثیرگذاری تشعشعاتی که برخی مواقع در جامعه ایجاد می‌شود روی سلامتی شهروندان و وزیر بهداشت هم در حال تهیه شاخص‌های سلامت در این حوزه است و باید اجازه دهیم نظر قطعی اعلام شود. قبل از آن هم معصومه ابتکار در مقام دبیر کمیته محیط ‌زیست شورای شهر، با اشاره به ساماندهی دکل‌های مخابراتی در آینده ای نزدیک گفته بود: آنچه درحال حاضر برای سلامتی شهروندان تهرانی نگران‌کننده است ارسال پارازیت‌هایی است که منشا آنها نیز مشخص نیست.

معصومه ابتکار با بیان این که نگرانی‌ای که در حال حاضر وجود دارد ارسال امواجی است که بر اساس هیچ ضابطه‌ای نیست گفته بود: مشخص نیست مسئولیت این امواج با چه کسی است تا بتوان بابت آن از کسی سوال پرسید یا بر آن نظارت کرد .نه بخش دولتی حاضر به پذیرش این مسئولیت است و نه مدیریت شهری می‌‌‌تواند به آن ورود پیدا کند. متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استانداردبودن دستگاه‌های مخابراتی از ارسال پارازیت‌های بی‌منشا ابراز نگرانی می‌‌‌کنند. ابتکار با هشدار نسبت به تاثیری که این امواج بر سلامت شهروندان دارند گفته بود: به عنوان اعضای شورای شهر تهران هیچ اطلاعاتی در رابطه با موضوع پارازیت‌ها و فرستنده‌های آن نداریم.

اما آنچه می‌دانیم این است که این امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارند و من به‌عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سرمنشاء بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد. پارازیت موج الکترومغناطیسی از نوع «مایکروویو» است. این امواج معمولاً امواج کوتاه‌برد است و با فرکانس‌های مشابه شبکه‌های هدف یعنی شبیه به همان امواجی که از شبکه هدف فرستاده می‌شود، از یک منبع دیگر به خود شبکه هدف فرستاده می‌شود تا در امواج اصلی شبکه هدف اختلال ایجاد کند. با این اوصاف روز گذشته، محمدجواد نظری‌مهر در مورد عملکرد فراکسیون محیط ‌زیست در زمینه بررسی تاثیر پارازیت‌‌ها بر سلامت شهروندان به ایلنا گفت: تاکنون جلسه خاصی در مورد پارازیت‌ها در فراکسیون تشکیل نشده و در این مورد بحث خاصی نیز انجام نشده است