نبض حیات فلامینگوهای دریاچه ارومیه به شمارش افتاد

رییس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با تداوم افزایش غلظت شوری دریاچه ارومیه نبض حیات فلامینگوهای این پهنه آبی به شمارش افتاده است.

امید یوسفی رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از فلامینگوها به عنوان نماد دریاچه ارومیه نام برد و گفت: به علت فراهم نبودن شرایط زیستی در پارک ملی دریاچه ارومیه جمعیت فلامینگو‌ها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه فلامینگوها بیشترین جمعیت از گونه های پرندگان در این پارک ملی را به خود اختصاص داده اند و هر گونه تغییرات در زندگی و تعداد آنها می‌تواند به کل گونه‌ها تعمیم یابد، ادامه داد: امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و گرفتاری پرندگان در دریاچه به دلیل غلظت بالای نمک آب این میزان به طرز محسوسی کاهش یافته و به کمتر از چهل هزار بال رسیده است.

این کارشناس حیات وحش اظهار داشت: علاوه برکاهش تعداد فلامینگو‌ها در پارک ملی دریاچه ارومیه تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی، تنجه و آنقوت به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش یافته است.

یوسفی با بیان اینکه در سال‌های قبل این روند به صورت افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی پرندگان در پارک ملی رقم می‌خورد، گفت: در دهه ۸۰ جمعیت فلامینگوها به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه رسید که این تعداد در سال ۱۳۹۴ و در اوج بحران خشکی دریاچه ارومیه به کمتر از ۲ هزار قطعه رسیده بود.

از سخنان رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به راحتی می‌توان فهمید که مرگ زجر آوری برای این پرنده در صورت گرفتاری در نمک‌ها در انتظار است چرا که بعد از چند روز از رسوب بندی پرندگان در صورتی که نجات پیدا نکنند، تلف می‌شوند.

یوسفی با ابراز نگرانی از به شمارش افتادن نبض زندگی فلامینگوها در پارک ملی دریاچه ارومیه پیش بین کرد با ادامه تنش آبی در این حوزه جمعیت این گونه جانوری در سال های آینده بازهم کاهش یابد.

فلامینگو‌ها از ۹۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر بلندی دارند و به صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می‌کنند و پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین مراکز جوجه آوری فلامینگوهای بزرگ در جهان می باشد.

فلامینگوهای دریاچه ارومیه از نوع بزرگ هستند که سالی یکبار جفت‌گیری می‌کند و لانه‌ای گلی برای تخم‌گذاری می‌سازد؛ بیشتر فلامینگو‌های ماده یک تخم در سوراخ لانه می‌گذارند و نر و ماده هر ۲ به نوبت روی تخم می‌خوابند.

فلامینگو‌ها که از پرندگان بومی تالاب ها و دریاچه ارومیه هستند در پاییز هرسال از عرض‌های جغرافیایی شمالی از جمله سیبری به عرض‌های جنوبی مهاجرت کرده و در مناطق مساعد به زمستان گذرانی اقدام می‌کنند؛ آذربایجان‌غربی و تالاب‌های آن که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مکان برای زمستان‌گذرانی این پرندگان یا تخم گذاری است.

تالاب‌های «سولدوز» و «حسنلو» در شهرستان نقده، کانی‌برازان در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه فلامینگو‌ها در استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

فلامینگو‌ها تا زمانی که شرایط اقلیمی و آب و هوایی فراهم باشد، در تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.