هوای اصفهان ناسالم است

کارشناس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: شاخص کیفی هوای صبح امروز کلانشهر اصفهان با میانگین ۱۲۷در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمود مزارع کارشناس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کیفیت هوای شهر‌های مجاور کلانشهر اصفهان از جمله سجزی با میانگین شاخص ۱۶۱ برای عموم شهروندان ناسالم و در شاهین‌شهر با میانگین ۱۱۳ ناسالم برای گروه‌های حساس (کودکان کمتر از پنج سال، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی) است.

او با بیان اینکه هوای صبح امروز شهر مبارکه با میانگین ۹۰ در شرایط قابل قبول (سالم) قرار دارد، ادامه داد: وضعیت آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در هفت ایستگاه سنجش کیفی هوا از جمله خیابان استانداری با شاخص ۱۲۸، میدان انقلاب با شاخص ۱۲۲، پروین با شاخص ۱۲۳، رهنان با شاخص ۱۱۱، رودکی با شاخص ۱۲۹، خیابان کاوه با شاخص ۱۲۱، خیابان میرزا طاهر با شاخص ۱۱۳ ناسالم برای گروه‌های حساس است.

کارشناس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه شاخص‌های کیفی هوا در دو ایستگاه پرتردد میدان احمدآباد و بزرگراه خرازی به ترتیب با میانگین ۱۵۱ و ۱۵۳ برای عموم شهروندان ناسالم است، اضافه کرد: امروز نیز از ۱۶ ایستگاه پایش هوای شهر اصفهان، ایستگاه خیابان‌های باهنر، میدان فیض، باغ غدیر، کردآباد، خیابان فرشادی، ورزشگاه میثاق، دانشگاه از مدار خارج شده است.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز به سبب وزش باد‌های شرقی به نسبت شدید در مناطق شمال و شرق استان خیزش گرد و خاک در این مناطق و غبار آلودگی هوا به ویژه در نواحی مرکزی از جمله کلانشهر اصفهان پیش‌بینی شده است.

در چنین شرایطی همه افراد جامعه به ویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان کمتر از پنج سال از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.