۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشور مستعد توسعه زراعت چوب شناسایی ش

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ۹۰۰ هزار هکتار عرصه ملی، دولتی و شخصی بر اساس مطالعات مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مستعد توسعه زراعت چوب شناسایی شده است.

۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشور مستعد توسعه زراعت چوب شناسایی شد | خبرگزاری  فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از منابع طبیعی سمنان، کامران پورمقدم در بازدید از طرح‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و در حاشیه جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی اداره کل در زمینه طرح توسعه زراعت چوب اظهار کرد: برای توسعه زراعت چوب، نهال رایگان در اختیار متقاضیان و مجریان طرح قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با سود ۱۲ درصد و چهار سال تنفس در بازپرداخت تسهیلات برای مجریان توسعه زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: به ازای توسعه زراعت چوب در هر یک هکتار ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات به مجریان طرح پرداخت می‌شود.

پورمقدم تصریح کرد: کاشت درخت از نیمه دوم سال یعنی در اواخر فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود و در همان زمان متقاضیان برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با صنایع مصرف‌کننده چوب نیز به تفاهم رسیده و با بخش خصوصی به صورت مشارکتی در زمینه توسعه زراعت چوب فعالیت می‌کند.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: هشت نهالستان در کشور به وسیله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تجهیز و برای تولید نهال و توسعه زراعت چوب در اختیار صنایع چوبی قرار گرفته است تا درختان با چوب‌های مورد نیاز را تولید کنند.

پورمقدم افزود: اکنون در نهالستان‌های مشارکتی قلمه کاشته شده و نهال‌ها آماده کاشت است.

وی اظهار کرد: با همراهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع برخی درختان اصلاح نژاد شدند که در بازه زمانی ۲ تا سه سال به بهره‌برداری می‌رسند که این نوع کشت عموماً با توجه به محدودیت منابع آبی در مناطق شمالی کشور و به صورت دیم انجام می‌شود.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: اکنون در حدود ۱۰ هزار هکتار درختان زودبازده با عنوان کشت متمرکز در کشور کاشته است.

پورمقدم یادآور شد: طرح توسعه زراعت چوب، طرحی کاملاً اقتصادی است که موجب افزایش ظرفیت تولید چوب، اشتغال‌زایی و کاهش قاچاق آن می‌شود و ضرورت دارد بخش‌های مختلف در این زمینه همراهی کنند.

وی گفت: سودآوری هر هکتار زراعت چوب ۹۰۰ میلیون ریال در سال است و می‌تواند برای بیش از ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.