تیغ خشکسالی بر گردن آهوی گریز پای ایران در دشت‌های اصفهان

اصفهان – ایرنا- سراغ آهوهای گریز پای دشت‌های ایران را باید در اصفهان گرفت؛ در دشت میان کوه ، کلاه قاضی، قمیشلو و بیشتر در موته که امسال بخت با هیچ کدام یار نبوده است؛ خشکسالی امان از آهوی ایرانی بریده و از شمار بیش از ۱۹ هزار راس آهوی دشت و بیابان اصفهان، معلوم نیست چه تعداد جان سالم به در ببرند.

تیغ خشکسالی بر گردن آهوی گریز پای ایران در دشت‌های اصفهان

اگر روزی آهوی ایرانی در بسیاری از دشت‌های این سرزمین جولان می داد اما امروز بیشترین تمرکز جمعیتی این گونه زیبای جانوری در خطه اصفهان است. پناهگاه حیات وحش موته حوالی میمه چند سر و گردن بالاتر از سایر مناطق اصفهان چون پناهگاه حیات وحش قمیشلو، پارک ملی کلاه قاضی و یا پناهگاه حیات وحش عباس آباد است و نه تنها در ایران که در خاورمیانه به زیستگاه آهوی ایرانی شهرت دارد.

بالغ بر ۱۹ هزار آهوی ایرانی در اصفهان، اسیر چنگال خشکسالی

خشکسالی امسال در دشت های اصفهان بیشتر از سال‌های پیش رخ نشان داده و شدت این خشکسالی رمق آهوها را بریده و پای آن ها را گریزان تر کرده است. در آخرین سرشماری پاییز سال گذشته، ۱۹ هزار و ۳۵ راس آهو در مناطق تحت حفاظت اصفهان شناسایی شد که بیشترین تعداد یعنی ۱۱ هزار و ۸۲۵ راس به موته، ۴ هزار و ۴۸۸ راس به قمیشلو ، ۲ هزار و ۶۱۵ راس به کلاه قاضی و ۱۰۷ راس به منطقه حفاظت شده کهیاز تعلق دارد.

حالا آهوها در فصل زایمان، اسیر در چنگال خشکسالی خطر را به جان خریده اند و پا را از مناطق تحت حفاظت فراتر گذاشته اند؛ آب و علف تنها بهانه آنها برای ترک خانه است و بنابراین معلوم نیست چقدر این پیمایش‌ خطرناک، به ادامه حیاتشان کمک می‌کند.

تابستان باید بگذرد، آهوها را پاییز می‌شمارند و از کم و وجه آنها با آمار گذشته معلوم می‌شود بر سر جمعیت آهوها در مناطق تحت حفاظت چه آمده است؛ بنابراین هنوز مشخص نیست که چه تعداد آهو از آنچه خشکسالی آنها را ناچار به کوچ و پذیرش خطر کرده جان سالم به در برده باشند! اما آن طور که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایرنا گفته است، کشفیات شکار غیر مجاز آهو در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود چهار برابر رشد داشته است.

این آمار با احتساب تخلفاتی که از قانون گریخته اند یا آنچه به سبب عبور آهوها از مناطق تحت حفاظت و ورود به مناطق آزاد جان آهوها را تهدید کرده، نشان می‌دهد که تا همین حالا شمار زیادی آهو از جمعیت زیستگاه‌های این گونه در اصفهان از دست رفته است.

اما خشکسالی تنها حرف امسال و امروز نیست بلکه از سال‌های گذشته تغییرات اقلیمی، کم و بیش در زیستگاه‌های حیات وحش ایران و به خصوص آهوی ایرانی عرض اندام کرده است؛ باید گفت هشدار امروز داده شده بود و از این رو فعالان محیط زیست معتقدند که باید تدابیری جدی برای این بحران اندیشیده می‌شد.

در شرایط کمبود بودجه سازمان حفاظت محیط زیست که نمی‌تواند راه گریزی از مرگ برای آهوی ایرانی داشته باشد، برخی از سازمان‌های مردم محیط زیستی در استان اصفهان آستین‌ها را خود بالا زده اند؛ اما در این میان کارشناسان بر این باورند که این راه حل، تنها برای کوتاه مدت جواب خواهد داد و در مدت زمان این خشکسالی پیش رو که ابعاد آن شدید خواهد بود، علوفه کمکی، خارج از مجرای کارشناسی شده عواقب خوبی در پی نخواهد داشت و حتی در برخی موارد و در برآیند نهایی منجر به دخالت مخرب در زیستگاه آهوی ایرانی خواهد شد.