جدال کپور و قزل‌آلا برای بقا در دریاچه سد کارون ۴

ایسنا/چهارمحال و بختیاری توجه به مباحث تولید و توسعه در کنار حفاظت از منابع‌طبیعی و محیط‌زیست باید همواره مورد تاکید قرار بگیرد، نمی‌توان به بهانه تولید و توسعه به محیط‌زیست و منابع‌طبیعی آسیب وارد کرد.

جدال کپور و قزل‌آلا برای بقا در دریاچه سد کارون ۴

به گزارش ایسنا، امروزه بحث تولید به‌ویژه در حوزه کشاورزی برای کاهش بیکاری، تامین امنیت غذایی و تامین معیشت مردم دارای اهمیت بالایی است، بنابراین باید تا آن‌جایی که قوانین و دستورالعمل‌های موجود اجازه می‌دهد، موانع را از پیش‌روی تولیدکنندگان در این حوزه برداریم.

قطعا برای توسعه پایدار باید به حفظ محیط‌زیست و منابع‌طبیعی توجه ویژه‌ای صورت بگیرد، اگر مسائلی مانند افزایش تولید بدون در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار بگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور چیزی از محیط‌زیست باقی نخواهد ماند و تولید نیز دچار مشکل می‌شود.

اما باید به این نکته توجه کرد که محیط‌زیست و منابع‌طبیعی نیز باید در راستای ارائه خدمات و برآورده کردن نیازهای ضروری جامعه به‌کار گرفته شود، امروزه بحث تامین امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بهره‌برداران حوزه کشاورزی نتوانند به این مهم بپردازند، قطعا با مشکلات بسیاری در حوزه تولیدات کشاورزی روبرو خواهیم شد.

همواره موضوعات مختلف در بحث تولید در حوزه محصولات کشاورزی محل اختلاف مابین سازمان محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و سازمان جهادکشاورزی بوده است، این اختلاف‌نظرها در برخی موارد غیرکارشناسی بوده، در حالیکه قبل از اعلام نظر قطعی در خصوص موضوعات مرتبط باید مطالعات کارشناسی در حوزه مربوطه با استفاده از کارشناسان اهل فن صورت بگیرد، زمانی‌که نتایج این مطالعات منتشر شد، همگان باید نسبت به آن پایبند باشند، قطعا اعمال سلیقه شخصی در این موضوعات جایگاهی ندارد.

بحث تولید ماهیان سردآبی و گرم‌آبی در دریاچه سد کارون چهار به‌منظور افزایش تولید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود توسط بهره‌برداران در این حوزه توسط سازمان جهادکشاورزی مطرح شد، اما سازمان محیط‌زیست پرورش ماهیان گرم‌آبی در این دریاچه را نامناسب و عاملی برای آسیب به گونه‌های زیستی در این دریاچه عنوان کرد، اما جهادکشاورزی معتقد است گونه آبزی کپور که نوعی ماهی گرم‌آبی در کشور است می‌تواند در فصول گرم سال جایگزین ماهیان سردآبی مانند قزل‌آلا شود و این مسئله تداخلی را در بحث تولید به‌وجود نمی‌آورد، زیرا این دو گونه به‌صورت هم‌زمان پرورش داده نمی‌شود و پرورش‌ها این گونه‌ها در دو فصل متفاوت انجام خواهد شد.

همچنین سازمان حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری اعلام کرده بود که باید ظرف مدت تعیین شده ماهیان گرم‌آبی از دریاچه سد کارون چهار خارج شوند، اگر این اتفاق رخ ندهد، دریاچه سد کارون چهار نابود می‌شود و مخاطرات زیادی برای صنعت آبزی‌پروری ایجاد خواهد شد.