تخریب بستر رودخانه جاجرود در لواسان

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات گفت: به دلیل برداشت غیر اصولی و تخریب بستر رودخانه توسط پیمانکار سازمان آب که موجب آلودگی هوا در لواسان شده است، در حال پیگیری از مراجع قضایی هستیم.

اجرای حکم تخریب در جاجرود توسط سیل

به گزارش خبرگزاری فارس از شمیرانات، مدتی است که در حاشیه رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان یک گروه پیمانکاری ضمن قرارداد با سازمان آب لواسان در حال برداشت پراکنده و عمقی شن و ماسه از رودخانه هستند که این کار به طور غیراصولی انجام می‌شود.

برای این کارگاه که از سمت شهر با تشکیل خاکریز از چشم مردم پنهان کرده‌اند، در شبانه روز صدها تن شن و ماسه از بستر رودخانه خارج می‌کنند و از تاریخ تاسیس این کارگاه در شهر لواسان شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا هستیم.

حمید ناهیدی‌فر رییس اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شمیرانات در رابطه با این موضوع اظهار کرد: مشکلاتی که ما داریم این است که دائما مسیر جریان آب را تغییر می‌دهند و از طرفی شن و ماسه بستر رودخانه را برداشت می‌کنند، در حالی که قرار بر این بوده که لایروبی سطحی و از سطح بستر رودخانه انجام گیرد که متاسفانه در بازدیدهایی که داشتیم دیدیم که شن و ماسه بستر رودخانه را به طور عمقی و غیر اصولی برداشت می‌کنند.

وی گفت: سازمان آب با پیمانکار قراردادی بسته که بار رسوبی رودخانه را بردارند و گویا از صنعت و معدن مجوز گرفتند و طی نشستی با ما صورتجلسه‌ای نوشته شد که متاسفانه هیچکدام از بندهای آن اجرایی نشد و ما این موضوع را به سازمان آب اعلام کردیم که ترتیب‌ اثر ندادند و از دستشان شکایت کردیم.

رییس اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات بیان کرد: مهمترین عواملی که سبب شکایت ما شد تخریب بستر رودخانه و آلودگی‌های دیگر از جمله آلودگی هوا در شهر لواسان و برداشت غیر اصولی از بستر رودخانه است.

ناهیدی‌فر تصریح کرد: رودخانه حفاظت شده است و سازمان آب هم باید از اداره صنعت و معدن و هم از محیط زیست استعلام و مجوز می‌گرفت و در نشست اولیه‌ای که داشتیم قرار شد اطلاعات، مدارک و مشخصات را ارائه دهند اما متاسفانه انجام نشد و شروع به کار کردند و ما یک اخطاریه به سازمان آب دادیم و مکاتبات مبنی بر عدم رعایت ضوابط زیست محیطی انجام گرفت.

وی ادامه داد: همینطور برای لایروبی رودخانه‌های اصلی باید طرح ارزیابی تهیه شود و از آنجایی که این اتفاق از سوی سازمان آب انجام نپذیرفت در آخر اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات اعلام کرد که باید از هرگونه فعالیت خودداری کنید و اعتنایی نکردند و در حال پیگیری از مراجع قضایی هستیم.

رییس اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات خاطرنشان کرد: رودخانه‌ای که مورد برداشت غیرمجاز قرار گرفته حفاظت شده است و این برداشت غیراصولی که در بستر رودخانه انجام می‌شود قطعا برای حیاط وحش و آبزیان رودخانه تاثیرگزار است.