خشکی هورالعظیم ۲۰ هزار تن را بیکار کرد

عبیات گفت: اقدامات وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان در زمینه خشک کردن تالاب هورالعظیم باعث بیکاری ۲۰ هزار تن شده است.

ناصر عبیات فعال محیط زیست محلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اقدامات سازمان آب و برق خوزستان و مجموعه وزارت نیرو در خشک کردن تالاب هورالعظیم در تاریخ بی سابقه است و باعث بیکاری ۲۰ هزار تن شده است.

او افزود: بسیاری از روستاییان ساکن تالاب هورالعظیم که از طریق ماهیگیری، کشاورزی، ساخت قایق و برداشت گیاهان دارویی امرار معاش می‌کردند، حالا برای سپری کردن زندگی خود و همچنین تلف نشدن دام‌ها به خصوص گاومیش‌ها به نزدیکی‌های کارون و شهر اهواز مهاجرت کرده اند.

عبیات بیان کرد: این مسائل به دلیل «سوء مدیریت» از سوی سازمان آب و برق خوزستان رخ می‌دهد در حالی که می‌شد با مدیریت صحیح منابع آبی از چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد، از جمله آنکه در سال‌های گذشته و سیلاب‌های اخیر نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب بدون مدیریت و به دلیل باز کردن دایک‌های مرزی هورالعظیم به سمت عراق رفتند و بخش ایرانی خشک شد.

این فعال محیط زیست با اشاره به صحبت‌های مدیر کل محیط زیست خوزستان مبنی بر آنکه برخی نقاط هورالعظیم خشک است، ادامه داد: همه نقاط هورالعظیم اهمیت دارند و باید پر آب باشند، در حالی که چنین نیست و این مسئله موجب مرگ آبزیان و پرندگان و حیوانات محلی شده است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، به زودی با خشکی هورالعظیم شاهد برخاستن گرد و خاک خواهیم بود.

شایان ذکر است که طی روز‌های اخیر با رها سازی آب از سد کرخه بخش‌های مختلفی از هورالعظیم دوباره پر آب شده اند.