۸۵ درصد آلودگی های صنایع پساب ها هستند

تجریشی گفت: اولویت اول را راه اندازی تصفیه خانه های صنعتی قرار دادیم.

تجریشی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به ساوه و در حاشیه افتتاح طرح ها در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: از دادهای سامانه پایش محیط زیست در سال ۹۸ و ۹۹ متوجه شدیم که ۸۵ درصد آلودگی های صنایع پساب ها هستند.

تجریشی افزود: د رهمین راستا منابع صندوق ملی محیط زیست را در این مسیر و برای بهره برداری از پروژهای زود بازده قرار دادیم و با تعامل نزدیک با شرکت شهرک های صنعتی؛ اولویت اول را راه اندازی تصفیه خانه های صنعتی قرار دادیم.

او اضافه کرد: تقریبا ۱۵ درصد دیگر آلودگی ها در هواست که از این مقدار ۸۵ درصد الودگی مربوط به ناکس است که در شهرهای مانند تهران ؛ اراک و اصفهان است .

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: ناکس در تابستان به اوزون تغییر حالت می دهد و تبدیل به یک گاز بسیار خطرناک برای سلامتی می شود که در تعامل با معاونت علمی و فناوری در تکنولوژی لوناکس در فرایندهای صنعتی؛ ناکس کمتری تولید شود.

او در خصوص سامانه ی جامع محیط زیست هم گفت: حرکت برنامه محور سازمان محیط زیست با وزارت صنایع در سال ۹۷ با تعیین کدهای تخصصی ، میزان دقیق وضعیت آلایندگی در کشور مورد پایش قرار گرفت .

تجریشی بیان کرد: این مهم در سال ۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال ۹۹ هم مشکلات سامانه اخراج شد و امسال در حال ارسال ابلاغیه های رسمی هستیم.

او تصریح کرد: امروز با استفاده از این سامانه میزان؛ مبدا و مقصد پسماندی تولیدی صنایع در کشور، بدون اطلاع جابجا نخواهد شد و در این راستا علاوه بر مذاکرات با بیمه مرکزی، در قانون بحران برای بیمه کردن پسماندهای خطرناک زیرساخت های آن لازم در حال انجام است.

معاون محیط زیست بیان کرد: مهمترین مشکل ما در حوزه پسماند، محل های لنفیل بوده که از سال گذشته با کمک صندوق توسعه ملی محیط زیست و سرمایه گذاران بخش خصوصی ۶ محل تعیین شده و تا پایان امسال سه پروژه ی آن به بهره برداری خواهد رسید.

او ادامه داد: نوع نگاه به پسماند می تواند آن را به عنوان یک کالای اقتصادی؛ از یک واحد صنعتی؛ به عنوان مواد اولیه ؛ در واحدهای صنعتی دیگری مورد استفاده قرار بگیرد .

تجریشی عنوان کرد: سال گذشته قراردارد پسماندهای الکترونیکی و کاتالیست ها منقعد شده و امسال هم با ۱۵ دانشگاه و در ۲۰ عنوان موضوعات مختلف در حال انجام است که قرارداد ۱۲ عنوان آن نهایی شده و تا یکماه اینده استاندارهای آنها در حوزه های پسماند، هوا، انرژی، صوت و الودگی های دیگر و اینکه در چه حوزه ای باید سرمایه گذاری صورت بگیرد تعیین خواهد شد.