غبار فراموشی بر چهره تنها پارک کویری خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا-پارک شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی تنها پارک کویری این خطه شمالشرق کشور محسوب می شود که با گذشت حدود پنج سال از شروع عملیات اجرایی آن همچنان نیمه کاره است.

 غبار فراموشی بر چهره تنها پارک کویری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان جاجرم در جنوبغربی استان خراسان شمالی به دلیل قرارگیری در دل کویر و نزدیکی به ایستگاه راه آهن سراسری تهران- مشهد و داشتن پارک ملی میاندشت به عنوان خاستگاه یوزپلنگ آسیایی ، رودخانه دایمی و پرآب کالشور، حوضچه های نمک و پوشش گیاهی مناسب به خصوص آثار تاریخی چند هزار ساله قلعه جلال الدین مربوط قرن۶ و ۷ پس از اسلام که به ثبت آثار ملی نیز رسید و چندین و چند آثار تاریخی و فرهنگی دیگر از جاذبه های خوبی برخوردار است که وجود پارک کویری می تواند این جاذبه ها را برای گردشگران و توریست های داخلی و خارجی منجصر به فرد جلوه دهد و سالانه چندین میلیاردریال درآمد عاید مردم این منطقه کند.
نیمه کاره شدن پارک به دلیل کمبود اعتبار
با وجود این که تاکنون برای اجرای این پروژه حدود ۲ میلیارد ریال هزینه شد و افزون بر ۹۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد، کمبود اعتبار باعث شد تا تنها پارک کویری استان خراسان شمالی در قبل کویر شهرستان جاجرم به نتیجه نرسد و نیمه کاره رها شود.
براساس بررسی خبرنگار ایرنا برای تکمیل این پروژه حدود ۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است شهروندان این منطقه امیدوارند تا این اعتبار با هماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی تامین و این پارک نیز به عنوان یکی از جاذبه های مهم این منطقه درکنار تنها واحد تولیدی پودر آلومینا در ایران بتواند نه تنها باعث منطقه تفریحی مردم و کارگران این واحد که مکانی برای پذیرش مسافران ورودی به این خطه شمالشرق کشور و زایران علی ابن موسی الرضا (ع) شود.

محمد جعفری» یکی از شهروندان جاجرم در این باره می گوید: پارک کویر بیش از چهار سال است که به حال خود رها شده و با توجه به فاصله از شهر و نبود نگهبان و سیستم های حفاظتی بسیاری از تجهیزات ساختمان در حال احداث آن به سرقت رفته که خسارت بسیاری به بیت المال وارد شده است.
وی اضافه کرد : علاوه بر آن با توجه به قرار گرفتن این پارک در حاشیه جاده در آینده ای نزدیک با بهره برداری از محور میامی،جاجرم،بجنورد نیز این پارک می تواند به یکی از مکان های مهم گردشگری در شهرستان و استان تبدیل شود.
وی نزدیک بودن این پارک به چشمه کالشور، پارک ملی میاندشت زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را از دیگر جاذبه های این منطقه اعلام کرد که راه اندازی پارک کویری می تواند این جاذبه ها را کنار یکدیگر به برای جذب گردشگران قرار دهد.
«غلامی» یکی دیگران از شهروندان می گوید: متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از پروژه های عمرانی در شهرستان جاجرم بصورت نیمه تمام رها شده است که پارک کویر یکی از این پروژه های نیمه تمام است که به سمت فرسوده شدن می رود و با توجه به کمبود فضاهای گردشگری و تفریحی در جاجرم امیدواریم روند تکمیل این پروژه هر چه سریع تر به سرانجام برسد.