وجود بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوزه تالاب جازموریان

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان گفت: برای بهبود اوضاع تالاب جازموریان که بیمار است و درگیر دو دهه خشکسالی، عدم مدیریت صحیح منابع آبی به آن وارد شده است باید نسخه جامع، کامل و مدت محور پیچید.

وجود بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوزه تالاب جازموریان/ لزوم پیچیدن نسخه جامع برای بهبود حال ناخوش بکرترین تالاب ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرجان شاکری در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه امسال وضعیت مناسبی در تالاب جازموریان نداریم در خصوص رها سازی حق آبه جازموریان گفت: زمانی که آب منطقه ای و وزارت نیرو اعلام می کنند که رها سازی حق آبه های زیست محیطی را انجام می دهیم؛ ما امکان رصد این مسئله و راستی آزمایی آن را نداریم.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان ادامه داد: فاصله سد جیرفت تا تالاب جازموریان بسیار زیاد است و حتی چنانچه حق آبه زیست محیطی وجود داشته باشد، به دلیل تشنگی خاص بلعیده می شود و به تالاب جازموراین با این فاصله زیاد حق آبه ای نمی رسد.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به اینکه بارندگی بسیار کم بوده است و بارندگی های رخ داده در دو ماه فروردین و اردیبهشت مقداری به نشست کانون ریزگردها کمک کرد اما به طور صد در صد این مسئله را از بین نبرده است؛ بنابراین در این خصوص نگران هستیم؛ همان گونه که در زمستان سال گذشته با وقوع طوفان شن شاهد بودیم که گلخانه ها در مسیر زهکلوت از بین رفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان محیط زیست به منظور حفاظت و احیا تالاب جازموریان برنامه ای را از سال ۹۵ آغاز کرده است که در شرایط کنونی در پایان این برنامه است و این برنامه بین دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان است؛ چرا که دو استان ذینفع این مسئله هستند.

شاکری افزود: همچنین دستگاه های اجرایی ذینفعی که باید اقدامات مؤثری در خصوص احیا این تالاب داشته باشد، در این برنامه حضور دارد و در خصوص این برنامه حق جانبه نگری اتخاذ شده و نیاز تالاب جازموریان در طرحی مجزا نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه طرح معیشت پایدار در اطراف تالاب جازموریان در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در دیداری که استاندار کرمان با ریاست محط زیست کشور داشت و مکاتباتی که در این زمینه صورت گرفت که استان تمایل به احیا تالاب جازموریان و برنامه های اجرایی آن داریم و ریاست سازمان محیط زیست کشور نیز مکاتباتی را برای جذب اعتبار احیا تالاب جازموریان انجام داد.

وی ادامه داد: لازمه اجرای طرح تصویب آن در شورای برنامه ریزی استان است و استاندار کرمان نیز دستور مساعد برای حوزه برنامه و بودجه استان داده اند که این طرح در کارگروه شورای برنامه ریزی استان مطرح شود و در استان سیستان و بلوچستان نیز باید چنین اتفاقاتی رخ دهد.

این مقام مسئول افزود: پیش زمینه این موضوع این بود که در کارگروه آمایش قرار گیرد که البته به این طرح به کارگروه ارسال شده و موافقت اولیه گرفته شده است و ما نیز به دنبال این مسئله هستیم که این موضوع را به شورای برنامه ریزی استان ارجاع دهیم تا بتوانیم این برنامه را اجرایی کنیم.

شاکری با تأکید بر اینکه برای این طرح برنامه ریزی دقیق و همه جانبه دیده شده و حتی مشارکت های مردمی و جوامع محلی در این طرح اتخاذ شده است، عنوان کرد: از سوی دیگر ما سند بالا دستی به نام سند سازگاری با کم آبی را داریم و می دانیم که در حوزه تالاب جازموریان بیش از ده هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم که در این خصوص باید ببنیم که آب منطقه ای اظهار نظر می کند و ما صاحب نظر نیستیم.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان در پایان با طرح این سوال که چه برنامه هایی باید برای احیا تالاب اتخاذ شود و با بیان اینکه صرفا تخصیص حق آبه کفایت نمی کند، خاطر نشان کرد: باید با یک برنامه دقیق مدیریت جامع، کلان نگر، همه جانبه نگر اتخاذ شود؛ برای بهبود اوضاع تالاب جازموریان که بیمار است و درگیر دو دهه خشکسالی، عدم مدیریت صحیح منابع آبی به آن وارد شده است باید نسخه جامع، کامل و مدت محور پیچید.