١٠٠ هزار هکتار از درختان بلوط ایلام خشک شدند

ارسال کننده خبر فاطمه تابع بردبار

١٠٠ هزار هکتار از درختان بلوط ایلام خشک شدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هم اکنون یک میلیون و ١٣١ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس بر اساس آخرین برآوردها دچار خشکیدگی ناشی از  “آفت ذغالی” شده‌اند.

منطقه زاگرُس شامل پوشش جنگلی ١١ استان ایلام، آذربایجان‌غربی، کُردستان، کرمانشاه، لرستان، فارس و … می‌باشد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام با اعلام این خبر به خبرگزاری مهر گفت: از چند ساله گذشته خشکیدگی درختان بلوط آغاز شده و تاکنون بیش از ١٠٠ هزار هکتار از این نوع درختان کاملا خشک شده‌اند.

مساحت جنگل‌های استان ایلام که به عروس زاگرس مشهور است، بیش از ٦٤٠ هزار هکتار می‌باشد که ٩٠% آن درختان بلوط، شش درصد پسته وحشی (بنه) و بقیه را گونه‌های مختلط(١٤٥ گونه) تشکیل می‌دهد.

رضا احمدی در ادامه، میزان جنگل‌های طبیعی در “معرض خشکیدگی” استان ایلام را بیبش از ٥٥٠ هزار هکتار عنوان کرد.

شدت و گسترش خشکیدگی درختان زاگرس در حالی است که تنها در استان ایلام تاکنون ۴۶۰ میلیارد ریال زیان به اکولوژیک کُردستان وارد کرده است.

پیشتر رییس جامعه جنگلبانی ایران وضعیت بلوط‌های کُردستان را “مبهم” توصیف کرده بود که قطع ۱۸میلیون اصله درخت به اشتباه، میزان و شدت آسیب دیدگی را دو چندان کرده است.

نهادهای متولی حفظ محیط‌زیست به سبب اطلاعات غلط و ناکافی در طول زمستان اقدام به قطع درختان ناسالم می‌کنند اما در بهار مشاهده شد که برگ داده‌اند.

به گفته کارشناسان مهم‌ترین عوامل موثر در از میان رفتن جنگل‌های بلوط ادامه یافتن خشکسالی، هجوم سوسک‌های چوبخوار، کمبود بارش، افزایش درجه حرارت، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین انتشار گسترده گرد و غبار در هواست.

از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در ایران تنها ۲۴۰۰ نفر حفاظت می‌کنند، به عبارتی در هر ۵۶ هزار هکتار تنها یک نیروی حفاظتی وجود دارد.