اوج محروميت زير سايه سد کارون3

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

اوج محروميت زير سايه سد کارون3

با گذشت 10 سال از احداث سد کارون3 ساکنان روستاهاي اطراف اين سد هنوز نتوانسته‌اند زمين‌هاي کشاورزي خود را پس بگيرند و همچنان در حسرت استفاده از دو نعمت آب و برق روزگار خود را سپري مي‌کنند.

به گزارش مهر، مردم روستاهاي اطراف سد کارون3 در کنار منبع عظيمي از آب و برق زندگي مي‌کنند اما براي تهيه آب مصرفي روزانه خود مجبور هستند تا در هر روز دو مرتبه در دو نوبت صبح و عصر ساعات طولاني را بپيمايند تا به چشمه بالاي کوه برسند، مسيري که تنها مالرو است. آنها در کنار يک سازه که نماد پيشرفت و تکنولوژي است

زندگي مي‌کنند اما از ساده ترين امکانات زندگي روستايي محروم هستند. ساکنان روستاهاي اطراف سد کارون3 واقع در شهرستان ايذه در زمان قبل از احداث اين سد از نعمت برق برخوردار بودند اما اين سازه عظيم با همه توان و ظرفيت 2280 مگاواتي خود برق و زمين‌هاي کشاورزيشان را هم گرفت.

10 سال از احداث سد کارون3 مي‌گذرد. به طور حتم تاکنون وزارت نيرو ميلياردها تومان بابت احداث اين سد هزينه و کسب درآمد کرده است، اما مردم روستاهاي اطراف اين سد روز به روز بر آمار مشکلاتشان افزوده مي‌شود.

سد کارون سه يکي از بزرگترين سدهاي ساخته شده بر روي رودخانه کارون است. نيروگاه اين سد در حال حاضر با توليد سالانه چهار هزار و 172 ميليون کيلو وات ساعت انرژي، يکي از بزرگترين نيروگاه‌هاي برق آبي کشور محسوب مي‌شود.

اين سد با دارا بودن 60 کيلومتر درياچه در سال 83 با هدف کنترل سيلاب‌هاي فصلي رود کارون، بالا بردن قدرت تنظيم آب براي مصارف شرب و کشاورزي و توليد انرژي برق آبي در 28 کيلومتري شهرستان ايذه در استان خوزستان احداث شد.

هراندازه که متوليان احداث اين سازه رکوردهاي منحصر به فرد کشوري همچون بيشترين حجم بتن ريزي در بدنه سدهاي دو قوسي، بزرگترين مغار نيروگاه، حوضچه استغراق و پل فلزي زير قوسي را براي اين سد فهرست‌بندي کنند، باز هم ساکنان روستاهاي اطراف سد، دل خوشي از آن ندارد. زيرا اگر از بين بردن منبع درآمدشان به دليل زير آب رفتن زمين‌هاي کشاورزي شان را فراموش کنند، مرگ گاه و بيگاه اعضاي خانواده يا دوستانشان را در اثر نبود راه ارتباطي مناسب و عدم ايمني حاشيه رودخانه فراموش نخواهند کرد. احداث سد کارون سه، 22 هزار فرصت شغلي ايجاد کرده اما ساکنان روستاهاي اطراف درصدي از اين آمار را تشکيل نمي‌دهند.

پس از احداث سد کارون3 تنها راه ارتباطي اين روستاها به شهر به طور کامل قطع شد و درياچه پشت سد کارون 3 اين روستاها را در آغوش گرفت به طوري که تنها راه ارتباطي يک وسيله به نام دوبه (يدک کش) است. وسيله‌اي که در سال گذشته با غرق شدن 12 نفر از ساکنان اين روستاها بسيار خبرساز شد. وسيله‌اي که استاندارد بين‌المللي در آن رعايت نشده و از 10 سال گذشته تاکنون بي وقفه در حال فعاليت و جا به جايي مسافر است.

به گفته نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي هرسال پنج ميليارد تومان توسط شرکت آب نيرو به برخي افراد براي کرايه اين ارابه مرگ داده مي‌شود در صورتي که وزرات نيرو مي‌توانست با جمع آوري اين مبلغ در طول اين سال‌ها به تعهدات خود مبني بر ساخت جاده و پل، جامه عمل بپوشاند. حجت الله درويش پور نماينده مردم ايذه و باغملک در گفت‌وگو با مهر با اشاره به حادثه سد کارون سه عنوان کرد: پس از اين حادثه، وزات نيرو موظف به ساخت جاده و پل به منظور تردد ايمن ساکنان روستاي اطراف اين سد شد که متاسفانه روند ساخت اين دو طرح به کندي پيش مي‌رود. وي افزود: طرح ساخت جاده براي ارتباط روستاهاي اطراف سد شروع شده است اما متاسفانه به دليل دير پرداخت کردن هزينه پيمانکاران، اين طرح به کندي پيش مي‌رود.

نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه، روند پيشرفت اين دو پروژه رضايت بخش نيست، تصريح کرد: وزارت نيرو موظف به تامين هزينه اين دو طرح و وزارت مسکن شهرسازي نيز مسئوليت اجرا و ساخت اين دو پروژه را برعهده گرفته است.

درويش پور در خصوص ساخت پل نيز اظهار کرد: در حال حاضر جاده‌هاي منتهي به محل پل در مسير شکافي هستند و ساخت اين طرح در چند وقت اخير آغاز شده است.

نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي افزود: در صورتي که روند ساخت اين دو پروژه به همين صورت پيش برود مردم اين نواحي به اين زودي‌ها نمي‌توانند تردد ايمن داشته باشند.

وي با بيان اينکه اگر ساخت اين دو پروژه از سوي وزارتخانه‌هاي پيش گفته به صورت جدي پيگيري شود در کمتر از يک سال مي‌توان اين پل و جاده را احداث کرد، گفت: مردم ساکن روستاهاي اطراف سد کارون سه در اين زمان هنوز هم از يدک کش‌هاي موجود براي تردد استفادده مي‌کنند و در صورتي که ساخت اين پل و جاده باز هم عقب بيفتد ما به زودي بايد شاهد يک حادثه تلخ ديگر باشيم.

درويش پور عنوان کرد: ما به عنوان نمايندگان مردم فشارهاي زيادي بر روي وزارت نيرو وارد کرده ايم و در همين راستا تقاضاي طرح سئوال از وزير مربوطه را خواستاريم که تا حدود دو ماه ديگر نوبت رسيدگي به آن خواهد رسيد.

احداث يک سد مي‌تواند منشا خير و برکت فراواني براي کشور باشد اما اي کاش متوليان امر قبل از احداث اين سازه‌هاي عظيم به فکر رفاه و آرامش ساکنان روستاهاي اطراف نيز باشند. شايد روزي که خبر احداث سد به گوش روستاييان اين مناطق رسيد هيچگاه فکر نمي‌کردند که اين پروژه عظيم و کشوري باعث به زير آبر رفتن همه آرزوها و آينده فرزندانشان شود.