چیزی از دیوار تاریخی گرگان باقی نمانده

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

چیزی از دیوار تاریخی گرگان باقی نمانده

گرگان – خبرگزاری مهر: استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی ضمن تاکید بر تمدن و تاریخ منطقه گلستان، گفت: متاسفانه چیزی از دیوار تاریخی گرگان باقی نمانده است.به گزارش خبرنگار مهر، رضا شعبانی صبح سه شنبه جمع خبرنگاران استان، ابراز داشت: تاریخ ایران مظهری از عقل و اعتدال است و با وجود ضعف های فراوانی که داریم اما دارای نقاط قوت زیادی هستیم، ایران داده های بیشتری را نسبت به سایر ملت ها به تمدن بشری ارائه کرده و میزان سهم ایران در ساخت مدرنیته جهان بسیار بیشتر بوده است.

وی مردم ایران را مردمی شکیبا و صبور دانست و تصریح کرد: آیا مملکتی وجود دارد که به اندازه ایران صدمه دیده باشد و مردمش استقامت کرده اند؟، این نشان می دهند که ما دارای چه مردم فهیمی هستیم.

وی در ارتباط با گرگان بیان کرد: منطقه گرگان حدود 1000 عارف دارد که البته باید سهم بیشتری داشته باشد و این رقم حداقلی آن است چرا که این شهر از آب و هوای پاکیزه ای برخوردار است و زمین های حاصل خیزی دارد و همچنین چشم مردم این شهر سیر است.

استاد شعبانی ادامه داد: هیرکانیا نام بزرگ و محترمی است از سابقه فرهنگی بالایی برخوردار است، در واقع تاریخ مال است مردم است و با توجه به ترکیب معقولی که از اکو سیستم در اینجا وجود دارد عده ای از اجداد ما از مناطق دیگر به اینجا آمدند و باعث شدند تا برادران و هم ولایتی هایشان نیز به اینجا بیایند.

دیوار تاریخی گرگان چیزی از آن باقی نمانده

وی با اشاره به دیوار تاریخی گرگان عنوان داشت: اجداد شما دیوار بلندی همانند دیوار چین در این جا ساخته اند که بر عکس دیوار چین آثار کمی از آن به جا مانده است و این نعمت و فراوانی که در اینجا وجود دارد نشان می دهد که چیزی برای از دست دادن وجود دارد.

نویسنده کتب تاریخی ایران تاریخ را یک علم بزرگ در بین همه ملت ها دانست و خاطرنشان کرد: تاریخ با واقعیت ها سرو کار دارد و قابل تغییر نیست و در واقع تاریخ بررسی امر انجام شده در نزدیکترین صورتی که اتفاق افتاده است و این کار آسانی نیست .

وی ادامه داد: تاریخ از تخیل به دور است نه اینکه تاریخ با تخیل کاری ندارد بلکه تاریخ علمی است که دارای بار علمی زیادی است و البته جای تخیل پردازی سعی و حافظ در تاریخ ایران مطلق است و این مهم است که کسی که تاریخ می داند باید با ادبیات نیز آشنایی داشته باشد.

استاد شعبانی ملت ایران را در زمینه تاریخ و شعر بزرگ دانست و اظهار داشت: کشورهای دیگر سعدی و حافظ ندارند و ملتی همچون ایران که سعدی و حافظ دارد بعد از حدود 700 سال هنوز به کتابهایش نگاه می کنند و آنها را دوست دارند.

وی اذعان داشت: باید تاریخ بخوانیم تا بتوانیم خودمان را بشناسیم و همانگونه که سقراط گفته تاریخ در ساخت هویت انسانی تاثیر گذار است.

در ادامه مدیر مرکز دانش نامه گلستان گفت: مرکز دانش نامه گلستان این افتخار را دارد که به نمایندگی از موسسه میر داماد تاکنون میزبانی چهره های فرهنگی بسیاری همچون دکتر منوچهر ستوده، دکتر صادق ملک شهمیرزادی، دکتر محمد علی موحد، استاد حسن انوشه، کاظم موسوی بجنوردی، علی دهباشی و دکتر صادق سجادی باشد .

رحمت الله رجایی افزود: کتابخانه موسسه فرهنگی میرداماد به همراه کتابخانه گلستان یکی از بخش های مهم موسسه و منحصر به فرد است .