خبر- احیای دریاچه ارومیه نیازمند ۱۲ میلیارد مترمکعب آب

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر- احیای دریاچه ارومیه نیازمند ۱۲ میلیارد مترمکعب آب

مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست گفت: دریاچه ارومیه برای احیا نیازمند ۱۲ میلیارد مترمکعب آب است.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه و سونامی نمک، اظهارداشت: با وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه نه تنها نگران پایتخت بلکه باید نگران شهر‌های همجوار ارومیه مانند زنجان، اردبیل، تبریز و میان دو آب باشیم.

وی با بیان این‌که سونامی نمک نیز سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند، ادامه اد: سونامی مانند ریزگرد است و دو عامل شدت و جهت باد باعث این امر می‌شود. شدت باد به این معنا که باد در چه مسافتی ذرات نمک را پراکنده می‌کند و شدت باد به این معنا که این نمک به کدام سو فرستاده می‌شود در واقع باید این امر مدنظر قرار گیرد که سونامی نمک با احیای دریاچه ارومیه رخ نخواهد داد.

اختصاص 40 درصد از آب مصرفی کشاورزی به دریاچه ارومیه

مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست با بیان اینکه دریاچه ارومیه احیا می‌شود و اخیراً اتفاقات خوبی برای آن افتاده است، ادامه داد: 10 روز گذشته در کمیته احیای دریاچه ارومیه موضوع اختصاص دادن 40 درصد از آب مصرفی کشاورزی به دریاچه مطرح شد که این بسیار مهم است چرا که با این امر حق‌آبه دریاچه داده می‌شود.

وی گفت: احیای دریاچه ارومیه در کوتاه مدت رخ نخواهد داد بلکه در مدت 5 ساله احیا می‌شود که باید به طور قطع این اتفاق صورت گیرد چرا که مسائل و مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است بنابراین باید فکری اساسی کرد.

سد‌ها راه ورود آب به دریاچه ارومیه را بسته است

کهرم با اشاره به این‌که سطح کشاورزی از 35 هزار هکتار به 750 هزار هکتار افزایش یافته است، بیان کرد: باید در این راستا به موضوع کشاورزی نیز اهمیت دهیم و برای این‌که کشاورزی به خوبی پیش‌ رود به دنبال بهبود سیستم آبیاری باشیم تا هم دریاچه و هم کشاورزی وضعیت مطلوبی داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست با بیان این‌که حجم آب دریاچه ارومیه یک رقمی شده است، گفت: وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی شده است و باید به دنبال راهکار باشیم که اختصاص آب مصرفی کشاورزی و از بین رفتن سد‌هایی است که بر روی دریاچه بسته شده است از راهکار‌های احیای دریاچه است.

وی با بیان این‌که احیای دریاچه ارومیه یک روزه انجام نخواهد گرفت ولی ممکن است، افزود: دریاچه ارومیه برای احیا نیازمند 12 میلیارد مترمکعب آب است و با این امر سیراب خواهد شد.

http://www.doe.ir/Portal/home/?