خبر- بازدید مشاور ابتکار از تالاب کانی برازان مهاباد/ مسئولان درباره دریاچه ارومیه شفاف سخن بگویند

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر- بازدید مشاور ابتکار از تالاب کانی برازان مهاباد/ مسئولان درباره دریاچه ارومیه شفاف سخن بگویند

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز پنجشنبه از تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد بازدید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ، شهربانو امانی قبل از بازدید از این تالاب مورد استقبال گرم مسئولان اجرایی مهاباد، دوستداران محیط زیست و انجمن های زیست محیطی و جوامع محلی این شهرستان قرار گرفت.

مشاور امور بانوان و خانواده رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این سفر یک روزه به شهرستان مهاباد ضمن بازدید از تالاب کانی برازان، با انجمن های زیست محیطی این شهرستان و جوامع محلی اطراف این تالاب در روستای قره داغ از توابع مهاباد دیدار کرد.

در این دیدار اعضای انجمن های زیست محیطی شهرستان و جوامع محلی مشکلات خود را در زمینه محافظت بیشتر از تالابها و نهادینه کردن این فرهنگ در بین اقشار مختلف مردم را بیان کردند.

مسوولان باید اطلاعات شفاف در باره دریاچه ارومیه به مردم ارائه کنند

مشاور امور بانوان و خانواده رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئولان باید اطلاعات شفاف و واحدی در مورد دریاچه ارومیه و کارهای انجام شده برای نجات آن در اختیار کشاورزان و مردم قرار دهند.

شهربانو امانی گفت: با ارائه اطلاعات کامل و شفاف به مردم و جوامع محلی، می توان در جلب مشارکت آنان برای احیای دریاچه ارومیه و نیز کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه گامهای مهمی برداشت.

مشاور ابتکار اظهار کرد: بقای زندگی جامعه هم اکنون به بقاء و حفاظت از محیط زیست وابسته بوده و باید این موضوع برای مردم حوضه دریاچه ارومیه به خوبی تبیین شود.

امانی گفت: بیشترین آسیب ناشی از خشکی دریاچه ارومیه به 35 درصد از جمعیت آذربایجان غربی که بهره بردار حوزه کشاورزی هستند وارد می آید و این امر اهمیت آموزش و آگاهی رسانی به جوامع محلی و استفاده از ظرفیت سمن ها را در این زمینه دو چندان می کند.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای ظرفیت های توسعه ای فراوان در بخشهای دیگر اقتصادی از صنعت و معدن و تجارت است که در صورت شکوفایی این بخشها می توان معیشتی خوب و جایگزین برای کشاورزان و بهره برداران این حوزه ایجاد کرد.هم اکنون استفاده از آبهای زیر زمینی در دنیا سه برابر رشد یافته و این در حالی است که این موضوع در ایران به بیش از 20 برابر رسیده است.

بنابراین گزارش ،تالاب کانی برازان مهاباد نخستین سایت پرنده نگری کشور و از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت بویژه پرندگان را به سوی خود می کشد. این تالاب یکی از مهم ترین تالابهای اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.

این تالاب با 900 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و درشمال و شرق روستای ˈقره داغˈ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است. بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد. این گزارش می افزاید ،دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان هم اکنون بعد از گذشت حدود دو دهه از آغاز بحران کم آبی در آن، در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

بر اساس اعلام مسئولان هم اکنون چیزی کمتر از 10 درصد از این دریاچه باقی مانده که موجب نگرانی مردم در استان های ساحلی حوضه دریاچه ارومیه شده است. میزان تراز آب دریاچه ارومیه هم اکنون 68، 1270 متر از سطح آبهای آزاد است و با تشدید روند بحران در آن به عنوان یکی از مهمترین کانونهای کویرزایی و طوفان های نمکی در کشور و منطقه مطرح است.

بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست در صورت عدم خروج دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی بیش از چهار میلیون نفر از مردم روستاهای اطراف دریاچه و 14 میلیون نفر از مردم منطقه و حتی پایتخت از مضرات طوفان های نمکی آسیب می بینند. شیوع انواع بیماریهای پوستی و تنفسی نیز از بیماریهایی است که در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه گریبان گیر مردم ساکن اطراف آن و شاید سایر استانها نیز بشود. روند خشک شدن دریاچه ارومیه از 17 سال پیش آغاز شده و در حال حاضر به بدترین وضعیت ممکن یعنی از بین رفتن 90 درصد وسعت ابی دریاچه و نکمزار شدن این وسعت رسیده است.