جشن کنارگذاشتن تفنگ و شکار در نودشه برگزار شد

ارسال کننده خبر شهریار ایازی

جشن کنارگذاشتن تفنگ و شکار در نودشه برگزار شد

آژانس کُردپا: جنبش طبیعت‌دوستی و آشتی با حیات‌وحش کُردستان، شهر نودشه در اورامانات را نیز دربرگرفت.

 

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته با تلاش و کوشش فعالان فرهنگی و دوستدار محیط‌زیست کُردستان، هفت شکارچی اهل نودشه با شکستن تفنگ و قفس پرندگان، حمایت رسمی و عملی خود را از محیط‌زیست کُردستان به ویژه اورامانات اعلام کردند.

 

مراسم کنارگذاشتن شکار در مکانی به نام “هورَکان” در نزدیکی شهر نودشه و با حضور جمع‌کثیری از شهروندان برگزار و چهره‌های فرهنگی نظیر محمود مبارکشاهی، کوروش امینی و حکمت محمدی به ایراد سخرانی پرداختند.

 

مبارکشاهی گفت: “اولین حرکت پاسداری از محیط زیست از هورامان شروع شده و بعد سراسر کُردستان را پوشش می‌دهد و بعد از ایلام، سقز، بوکان، نقده، بانه، کامیاران و نوسود، امروز هم به نودشه رسیده و امیدواریم این حرکت همچنان ادامه داشته باشد”.

 

همچنین کورش امینی از دیگر فعالان ادبی نودشه، امانتداری از میراث طبیعی را وظیفه‌ی هر شهروندی دانست که باید آن را به نسل‌های آینده تحویل دهد و خاطرنشان کرد؛ “طبیعت ما دیگر جایی برای شکار ندارد بلکه امروز بحث جلوگیری از انقراض گونه‌های نادر طبیعت هورامان است” .

 

این مراسم با مجری‌گری حکمت محمدی شاعر شهر نوسود ادامه داشت و ایشان از علمای دینی درخواست کرد که فتوایی صادر کنند و شکار را حرام اعلام کنند.

 

گزارش ارسالی از نودشه حاکی از آن است که یکی از شکارچیان نودشه به نمایندگی از دیگر شکارچیان اظهار داشت: من از همه‌ی شما همشهریان می‌خواهم که خود پاسدار محیط زیست باشید چرا که این زیستگاه متعلق به ماست نه کس دیگری.

در پایان مراسم، یکی از شکارچیان تفنگ بادی‌ای را به نشانه‌ی کنارگذاشتن شکار، شکست و آنان بعد از آزاد نمودن کبک‌هایشان قفس‌ها را در وسط جمعیت به‌آتش سپاردند.

 

دکلمه‌ی چند شعر توسط عمر کاشفی و آواز هورامی سیاوچمانه با صدای محمد خوش‌خو از نوسود و فواد ضیایی از نودشه، بخش‌های مختلف مراسم کنارگذاشتن شکار در شهر نودشه بود.

 

اسامی شکارچیانی که رسما شکار در منطقه‌ی اورامانات و نودشه را رها کردند عبارتند از: احمد گُلی، محمد شبرندی، محمدامین ازغ، شیرزاد امینی، اسماعیل نودشه، منصور نودشه و سیاکام نودشه.