جنبش های مردمی در وداع با اسلحه و شکار در کردستان ادامه دارد

ارسال کننده خبر شهریار ایازی

جنبش های مردمی در وداع با اسلحه و شکار در کردستان ادامه دارد

به گزارش روابط عمومی محیط زیست کردستان: موج کنار گذاشتن از شکار و صید ، شکستن تفنگ ، سوزاندن قفس ها و نوشتن قسم نامه در میان شکارچیان کردستان این بار در سنندج ، جلوه ای دیگر یافت تا این جنبش های مردمی در حفظ تنوع زیستی گستدگی بیشتری یابد.

استان کردستان با قرار گرفتن در امتداد رشته کوه زاگرس و با دارا بودن آب هوای معتدل و کوهستانی و داشتن ذخیره گاههای مناسب ، چشمه سارها، کوههای سربه فلک کشیده، تنوع اقلیمی فراوان ، جنگلهای عظیم بلوط و رودخانه های دائمی به یکی از بهترین مناطق برای تنوع حیات وحش را ایجاد کرده است. این امر موجب شده تا شکارچیان استان کردستان را مکانی مناسب برای شکار و صید گونه های جانوری انتخاب کنند.

امسال موج عظیم و قابل تقدیری در میان شکارچیان کردستان که سالها سابقه شکار داشتند به راه افتاد و آن ندامت و احساس پشیمانی از شکار در شهرهای مختلف استان به وجود آمده و بار دیگر فرهنگ والای مردمان این دیار و بوم را به رخ جهانیان کشاند.از مریوان شروع شد در کامیاران قوت گرفت در سقز تداوم یافت و در سنندج به اوج رسید.

آری علی زندکریمی ساکن محله نایسر از توابع شهر سنندج که سالهای سال به شکار و زنده گیری کبک مشغول بود در آستانه سال نو و تجدید حیات زمین دست در دست کودکش گذاشت و خود به محیط زیست آمد و بیش از 17 کبک و قفس های آن را تحویل داد و از شکارچی بودنش پشیمان شده بود .

هرچند افراد سودجو پیشنهاد فروش این کبکها و قفس ها را به مبالغ زیاد به ایشان داده بودند اما با رد صریح این پیشنهادها علاوه بر ندامت از شکارچی بودن با فرزندش به عنوان همیار محیط زیست و علاقه مند به حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش معرفی شدند.

کارشناسان و دوستداران محیط زیست امیدوارند با تداوم و قوت گرفتن این جنبش خودجوش مردمی در کنار گذاشتن شکار، معدوم کردن ادوات شکار، تحویل و رها سازی پرندگان؛استان کردستان به سوی سرزمینی عاری از شکار و تخلف زیست محیطی و استانی پاک در این زمینه تبدیل شود و روزی فرا رسد که هیچکس برای پروانه شکار به ادارات محیط زیست مراجعه نکنند.