سلامت و زيست سيستان در معرض خطر

فرستنده:حسین محمودی

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: خشکسالي تالاب هامون و شاخص هاي آلودگي هوا ناشي از افزايش غلظت ريزگردها به ميزان 24 برابر حد بحران سلامت و زيست مردم اين منطقه و حتي مردم ساير نقاط استان را در معرض آسيب و خطر جدي قرار داده است.علي اوسط هاشمي ظهر پنجشنبه در دومين کارگروه احياي تالاب هامون که با حضور فرمانداران سيستان، مديران دستگاه هاي اجرايي و جمعي از نمايندگان سازمان هاي مردم نهاد در استانداري برگزار شد اظهار داشت: آلودگي بيش از 80 برابر حد استاندارد موجب شده است تا دستگاه هاي هواشناسي نيز در اين منطقه تخريب شود و لذا با وجود اين وضعيت بايد تصميم بسيار فوري در راستاي مديريت سلامت، تامين هواي پاک و مديريت منابع آبي بايد اتخاذ شود.

وي با تقسيم فعاليت هاي اين کارگروه در تعداد 6 بخش و محور اظهار داشت: در نخستين گام مديريت سلامت مردم به عنوان ضرورت اصلي بايد در اولويت کار قرار گرفته و اين اصل توسط کارگروه بهداشت و درمان به منظور پيشگيري از بيماري هاي تنفسي و به ويژه مبارزه با سل دنبال شود. استاندار با تاکيد بر اينکه عبور از اين موضوع و بي توجهي به سلامتي مردم به هيچ وجه قابل قبول نخواهد بود افزود: متاسفانه خشکسالي و تبعات ناشي از آن براي مردمان اين ديار مشابه وقوع زلزله به صورت روزانه است.

هاشمي دومين بخش فعاليت ها را در راستاي تامين هواي پاک و کاهش مدت زمان توفان ها درسيستان عنوان کرد و گفت: محيط زيست در اين راستا موظف است تا با ارايه طرح هاي مبتني بر يافته هاي پژوهشي در کاهش ميزان ريزگردها وارد عمل شود.

وي بيان داشت: دولت توجه ويژه اي به اين استان دارد و با مشکلات مردم به خوبي آشنا است و لذا بايد براي حل مشکلات و برخورداري از حمايت هاي دولت در اين زمينه طرح و راهکار ارايه کرد. وي همچنين سومين بخش فعاليت ها متوجه مديريت منابع آبي دانست و افزود: در اين راستا بايد شرکت آب و منطقه اي روش ها و شيوه هاي مديريت آب را با رويکرد فرابخشي تهيه و در کمترين زمان ممکن به اين کارگروه ارايه کند. وي چهارمين بخش فعاليت ها را نيز منوط به تلاش هاي زيست محيطي و بهبود شاخص هاي زيستگاه هاي انساني دانست و گفت: در اين راستا بايد محيط زندگاني و زيست مردم سيستان با ارايه طرح هاي پژوهشي مورد هدف قرار گرفته و براي سکونت مردمان قابل تحمل شود. استاندار همچنين پنجمين بخش فعاليت ها را در حيطه اقدامات ديپلماسي مردمي و دولتي تقسيم کرد و افزود: بخشي از پيگيري ها به عنوان ديپلماسي دولتي از جمله رايزني رييس جمهور در خصوص تامين حقابه در جريان است و بخشي ديگر به عنوان ديپلماسي مردمي به نقش مردم و سازمان هاي مردم نهاد باز مي گردد. وي ششمين بخش فعاليت ها را نيز متوجه مديريت بحران استان دانست و افزود: بايد به منظور مقابله با مشکلات به وجود آمده برنامه ريزي و اقدامات ضروري کوتاه مدت در دستور کار قرار گيرد. به گزارش خبرنگار مهر، در دومين کارگروه احياي تالاب هامون ضمن بررسي پيس نويس ايين نامه اجرايي همچنين مقرر شد اجراي هر گونه پروژه عمراني در محدوده اين تالاب با مجوز و تصميم اين کار گروه انجام شود و همکاري سازمان هاي مردم نهاد و رسانه ها براي جلب مشارکت هاي داخلي و خارجي افزايش يابد. در اين کار گروه همچنين مصوب شد به منظور ايجاد مديريت واحد تمامي تصميم گيري ها در حوزه تالاب هامون با نظر استاندار انجام شده و برنامه مديريت جامع تالاب با در نظر گرفتن تمامي راهکار هاي لازم به منظور جاي گرفتن در برنامه ششم توسعه تدوين شود. استاندار همچنين در اين جلسه خواستار راه اندازي پايگاه اطلاع رساني تالاب هامون به منظورهم افزايي و هم انديشي تمام سازمان ها ي داخلي و خارجي و همچنين مشارکت نخبگان و دوستداران محيط زيست در اين پايگاه شد.