کاهش مهاجرت پرندگان سیبری به خراسان

بجنورد – ایرنا – رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از کاهش چشمگیر کوچ پرندگان مهاجر سیبری به آبگیرهای این استان به دلیل خشکسالی خبر داد.

به گزارش ایرنا، گونه هایی از پرندگان مهاجر، هرساله در مسیر کوچ از مناطق سردسیر سیبری به مناطق گرمسیر، زمستان را در آبگیرها و مخازن سدهای خراسان شمالی سپری می کنند.

‘بهروز جعفری’ چهارشنبه با اشاره به پایان سرشماری پرندگان مهاجر در آبگیرهای استان، به خبرنگار ایرنا گفت: براساس مشاهدات صورت گرفته امسال تنها پنج گونه پرنده به این استان مهاجرت کرده است.

این در حالی است که در سال های گذشته حدود 40 گونه پرنده مهاجر از مناطق سردسیر سیبری به آبگیرهای استان خراسان شمالی مهاجرت می کردند.

وی گونه های مشاهده شده امسال را ‘اردک سرسبز، خوتکا، کشیم، حواصیل و باکلان’ عنوان و بیان کرد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران در آبگیر سد ‘شیرین دره’، در شهرستان مانه و سملقان دیده شده اند.

جعفری، علت اصلی کاهش گونههای پرندگان مهاجر در این خطه را گرما و خشکسالی سال جاری و کاهش ذخایر آب آبگیرهای این استان عنوان کرد.

به گفته وی سرشماری پرندگان مهاجر در حاشیه رودخانه اترک، بند خاکی عبدل آباد و سدهای بارزو، بیدواز، چری، کفترک و شورک و کالشور ، توسط محیط بانان با استفاده از دوربین صورت گرفت که به علت پایین آمدن آب آبگیرها، ناشی از خشکسالی، کمترین پرنده از لحاظ گونه و تعداد مشاهده شد.

وی بدون اشاره به تعداد پرندگان سرشماری شده، افزود: بر اساس مشاهدات محیط بانان هیچ پرنده مهاجری در سد شورک، واقع در 20 کیلومتری غرب شهرستان شیروان، فرود نیامده است.

طرح شمارش پرندگان مهاجر، طبق تقویم سراسری سازمان حفاظت محیط زیست، 13 دی تا سوم بهمن ماه اجرا می شود.

بیشترین جمعیت گونه های پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی دیده شده در آبگیرهای استان در سال های قبل ”اکراس، خوتکا، اردک بلوچی، اردک سرسبز، چنگر، حواصیل سفید، حواصیل خاکستری، کشیم، باکلان، ابیا، پاشلک، پرستوی دریایی، کاکایی، آبچلیک، شناگر گردن سرخ و گونه های اردک چشم سفید، سرحنایی و ماهیخوار’ با جمعیت بالا بوده است.

هرسال مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیر سیبری به آبگیرهای خراسان شمالی به صورت گروهی برای زمستان گذرانی و توقف کوتاه صورت می گیرد.

ارسال کننده محمود نعیمی