رییس سازمان حفاظت محیط زیست: مساله نگران‌کننده در خصوص پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است/ مسوولیت اصلی پارازیت‎ها با وزارت ارتباطات است

فرستنده:حسین محمودی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در یک صفحه فیسبوک به سوالات مخاطبان به صورت آنلاین پاسخ داد.

به گزارش سیتنا به نقل از سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار در بخشی از این پرسش و پاسخ، گفت: در جلسه دولت از همه دستگاه‌ها خواسته شد تا نظام مدیریت سبز، اجرایی شود. چند سال است که قاچاق ماهیان خاویاری بسیار لطمه‌ زده، وضعیت هوای عسلویه اصلا مناسب نیست، اولین کار دولت تدبیر و امید، راه‌اندازی ساز و کارهای محیط زیست بود که در 8 سال گذشته تعطیل شده بود، وزارت نفت تا پایان سال وعده توزیع 50 درصد بنزین یورو 4 در تهران داده است، در بودجه 93 خواسته‌ایم که وزارت نیرو از ملزوت به هیچ عنوان استفاده نکند، وزارت ارتباطات کمیته‌ای برای موضوع پارازیت‌ها تشکیل داده است، مساله نگران‌کننده در خصوص پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است، رسانه‌ها در زمینه مساله خروج از تهران به عنوان راهکار فوری مقابله با آلودگی هوا بداخلاقی کردند، پرداختن به موضوع مرگ پلنگ‌ها تا این حد اندکی ژورنالیستی بوده است، ادغام سازمان محیط زیست کار مناسبی نبوده و به نفع محیط زیست نیست اما تابع نظر نمایندگان مجلس هستیم، مهم‌ترین اقدام در خصوص احیای دریاچه ارومیه اصلاح الگوی کشت اطراف دریاچه است، ۴۵ تالاب بحرانی شناسایی شده‌اند و سواحل خزر باید طوری باشند که مردم بتوانند به راحتی استفاده کنند.

وی که مقارن ساعت 16:30 روز پنجشنبه برای ساعاتی به صورت آنلاین به سوالات مخاطبان پاسخ می‌داد در ابتدا با اشاره به اینکه تشکیل این صفحه کار بسیار ارزشمندی است، افزود: باید از همه روش‌ها برای استمرار امید در جامعه استفاده کرد و در برابر مسئولیت‌ها و وعده‌های داده شده به مردم پاسخگو بود.

ابتکار با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند تغییری در جامعه صورت گرفته است و دولت با رویکردی متفاوت مسائل را به پیش می‌برد، تصریح کرد: از آنجا که در هشت سال گذشته بین مردم و دولت فاصله ایجاد شده است، باید تلاش کرد که اعتماد به مردم و جوانان برگردد تا آنها باری دیگر در جامعه حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: در مورد پاسخ به سوالات تخصصی لازم است تاکید کنم که طی چهار تا پنج ماه گذشته در فضای مجازی و رسانه‌ای پاسخ‌های بسیاری توسط بنده و سایر متخصصان محیط زیست داده شده است و فکر می‌کنم بسیاری از سوالات شما در بین آنها وجود دارد. به علاوه کارشناسان بسیاری در سطوح مختلف برای پاسخگویی به سوالات تخصصی تلاش می‌کنند. همچنین فکر می‌کنم که اگر در همه سطوح یک نفر پاسخگو باشد صحیح نیست، اجازه دهید که تشریح مسائل تخصصی به عهده کارشناسان باشد.

بر اساس این گزارش، بخشی از سوالات و پاسخ‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این گفت‌وگوی آنلاین به شرح زیر است:

تاثیر پارازیت‌های موجود بر روی سلامت جامعه و افزایش آمار معنادار سرطان مورد سوال بخش زیادی از مردم کشور است، چه فعالیت معناداری در این خصوص انجام شده است؟

دلایل ایجاد سرطان متعدد است؛ درصدی ممکن است ژنتیکی باشد، بخشی مربوط به نوع تغذیه و آلودگی‌های محیط زیست یا مصرف دخانیات مثل قلیان و … است. پس نمی‌توان علت آن را صرفا مشکلات محیط زیست و پارازیت دانست.
پارازیت یکی از انواع امواجی است که برای اختلال ماهواره ایجاد می‌شود و اگر خلاف استانداردها باشد، می‌تواند خطرناک هم باشد.
نگرانی از جایی است که بعضی از این فرستنده‌ها خارج از محدوده نظارت هستند. ما در سازمان در حال ظرفیت‌سازی در این خصوص هستیم و کمیته‌ای را مامور پیگیری این امر کرده‌ایم. ولی مسئولیت اصلی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی است. دکتر واعظی گفته‌اند که کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده و قول پیگیری هم داده‌اند.
طبق جمع‌بندی هم که پیشتر در شورای شهر هم انجام شد، مساله نگران‌کننده در خصوص پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است.

در مورد واکنش صدا و سیما پیرامون صحبت‌های شما در خصوص خروج از تهران و جایزه اخیر شما، چه نظری دارید؟

اعتقاد داریم که آزادی بیان ارزشش بالاتر از این‌هاست و اگر رسانه‌ها از حوزه اخلاق دور می‌شوند نیز باید بخاطر ارزشی که آزادی بیان دارد از خطاها گذشت کرد. انتقاد خوب است اما در چارچوب درست؛ حتی اگر ما مسولان گاهی هم ناراحت شویم ایرادی ندارد.
در مورد صدا و سیما و جایزه اخیر و نیز بحث خروج از تهران که در شورای شهر خانم دکتر دانشور پرسیدند الان راه‌حل فوری شما چیست راهکارهای شما به زمان احتیاج دارد اما بچه‌های من “الان” مریضند و پاسخی هم داده شد اما متاسفانه رسانه‌ها در این زمینه بداخلاقی کردند؛ اما باز هم من می‌گویم مساله‌ای نیست و ارزش آزادی بیان بیش از این حرف‌هاست اگر رسانه آزاد باشد و رصد و نقد کند بسیار مهم است و باید فضای نقد در کشور گسترش یابد.