توقف زنگ خطر “آلودگی هوا” برعهده کیست؟

فرستنده:حسین محمودی

آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر افراد در جهان است که با عوارض متعدد بر روی سلامتی انسان‌ها، گونه‌های گیاهی و جانوری صدمات جبران ناپذیری را برجای می‌گذارد.
به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ،فرهاد‌ نژاد کورکی متخصص آلودگی هوا از کشور انگلستان افزود: آلودگی هوا با تغییر در ترکیب طبیعی هوا نه تنها انسان، گیاهان، حیوانات بلکه اشیا و مناطق انسان ساخت را که جزیی از فرهنگ و تمدن ایرانی است را از بین می‌برد.
دانشیار محیط زیست دانشگاه یزد در ادامه اظهار داشت: آمار روزافزون بیماری‌های تنفسی، قلبی، ناباروری، ریزش مو، کاهش امید به زندگی، افسردگی و بیماری‌های ناگوار دیگر بیانگر شرایط نامطلوب هواست که همه افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


نژاد کورکی گفت: در نبرد آلودگی هوا با افراد جامعه، سالمندان و کودکان بیش از سایرین در معرض تهدید هستند و به این منظور به این افراد توصیه می‌شود که در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.
وی افزود: آلودگی هوا می‌تواند در محیط باز و بسته (داخل منزل) پدیدار می‌شود و به دلیل انتقال هوا نمی‌توان از انتقال آلودگی بیرون به داخل مصون بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: زنگ خطر آلودگی هوا به طور دوره‌ای دست افراد می‌چرخد اما آنچه مهم است این است که سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت صنایع، شهرداری‌ها، مجلس شورای اسلامی و… همه و همه در توقف زنگ خطر باید دست به دست هم دهند نه اینکه به طور دوره‌ای زنگ خطر را به صدا درآورند.
وی در پایان کنترل منبع صنایع با فیلتراسیون، توسعه و جایگزینی خودروهای با کیفیت، فرهنگسازی رسانه درخصوص استفاده حمل و نقل عمومی و… را از راهکارهای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.