کارزار فعالان محیط زیست برای نجات حیات وحش

تجمع-محیط-زیست

عرصه سوم: گروهی از هواداران حیات وحش با راه اندازی کمپینی به نام «کمپین نجات گوشت‌خواران بزرگ ایران» فعالیت تازه ای را برای نجات گونه های نایاب جانوری در ایران آغاز کرده است.
اعضای این کمپین با ارسال نامه‌ای با بیش از صد امضاء به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از وی خواسته‌اند تا دولت پیش از آنکه گونه‌های در معرض خطر جانوران گوشت‌خوار «دچار انقراض» شوند، دست به اقداماتی پیشگیرانه بزند.
این نامه بازتاب گسترده ای در میان رسانه های فارسی زبان داشته است. در یک گزارش تخصصی که از سوی این کمپین انتشار یافته آمده است: “بر اساس طبقه‌بندی اتحادیه جهانی‌ برای محافظت از طبیعت، یوزپلنگ ایرانی‌ با تعداد موجودِ حدود بین چهل تا هفتاد قلّاده در طبقه در معرض خطر شدید، پلنگ ایرانی‌ با تعداد کمتر از پانصد قلّاده در طبقه “در معرض خطر، و در نهایت ‌خرس سیاه آسیایی، ‌خرس قهوه‌ای، گرگ ایرانی‌ و کفتار راه راه ایرانی‌ نیز به دلیل عدم وجود امکانات و انجام تکنیک‌های علمی‌ لازم در شناسایی و سرشماری آنها در طبقه ارزیابی نشده قرار دارند.”
این نامه در زمانی منتشر می‌شود که پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گزارش داده است پس از گذشت دو هفته از حادثه تلخ مجروح شدن یک پلنگ عظیم الجثه بر اثر اصابت گلوله که در نهایت منجر به قطع نخاع و مرگ دلخراش این پلنگ شد، عاملین شلیک به این پلنگ شناسایی شدند.

این گزارش حاکی است ضاربین این پلنگ پدر و پسری از اهالی یکی از روستاهای منطقه دوهزار تنکابن هستند. هنوز انگیزه مجرمین از شلیک به پلنگ دقیقا مشخص نیست و به احتمال فراوان شخص سومی نیز که در روز حادثه مهمان این پدر و پسر بوده در انجام جرم شریک بوده است.

که با انتشار خبر شکار گونه نایاب «گوزن زرد ایرانی» در پارک پردیسان، بار دیگر نگرانی‌هایی نیز در مورد انقراض این گیاه‌خوار منحصربه‌فرد منتشر شده است. این گوزن زرد حدودا 6 ساله و نر بوده و بر اساس رادیوگرافی صورت گرفته سه گلوله به گردن حیوان اصابت کرده و باعث مرگش شده است.حکایت گوزن زرد ایرانی بسیار غم انگیز است.

سلامت نیوز پایگاه اطلاع رسانی در حوزه سلامت و بهداشت در این رابطه نوشته است این گونه نادر جانوری تا چندی پیش از خطر «مگس میاز»در امان نبود و حالا به ضرب گلوله از بین می‌رود. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مجلس چندی پیش با اعلام اینکه از ۷۰ گوزن زرد استان خوزستان تنها دو راس باقی‌مانده است نسبت به انقراض نسل این گونه نادر گوزن هشدار داده بود. نسل گونه نادر گوزن‌های زرد در سه شهر کشور رو به پایان است که این امری نگران‌کننده محسوب می‌شود.

کمپین همچنین به رییس جمهوری توصیه هایی برای حفظ حیات وحش کرده است. مواردی چون متوقف کردن ساخت جاده‌ها و معادن در زیستگاه‌ های این حیوانات، تهیه غذا درفصول مختلف سال مخصوصاً در فصل‌های سرد که غذای کمتری دردسترس این حیوانات می‌باشد و همچنین بالا بردن آگاهی ‌عمومی ‌افراد جامعه ازقبیل مردم عادی، افراد روستایی و چوپان‌ های محلّی نسبت به ارزش این گونه‌ها از جمله این توصیه ها است.

یکی از توصیه های کمپین در کشور همجوار ایران، ترکیه اکنون صورت می گیرد. تصویر زیر نشان می دهد سطل های مخصوصی در معابر عمومی قرار گرفته است تا ضایعات غذایی در آن جمع آوری شده و به مصرف جانوران وحشی برسد.

ترکیه سطلدر تحولی دیگر جمعی از دوستداران حیوانات و حیات وحش و نمایندگان تشکلهای محیط زیستی صبح روز چهارشنبه با اجتماع در مقابل ساختمان سازمان محیط زیست خواستار توجه بیشتر این سازمان به چاره جویی برای تداوم کشتار حیات وحش و و توقف صدور پروانه های شکار توسط این سازمان شدند.

به گزارش سبزپرس معترضان با سر دادن شعارهایی مانند “دولت تدبیر و امید؛ لغو مجوز شکار”و “مرگ بر هیچکس؛ درود بر زندگی” و حمل پلاکاردهایی با مضمون “شکار یعنی قتل…” “لطفا برای قتل مجوز صادر نکنید”،”صدور پروانه شکار را متوقف کنید”، “مرگ البرز، مرگ تدریجی انسانیت”،”سلاح های انقراض حیوانات را از دست شکارچیان بی رحم بگیرید” ،”صدا و سیما برای حمایت از پلنگ و یوز فرهنگ سازی کند” از روند رو به گسترش اقدامات انسانی علیه حیات وحش و محیط زیست ابراز نگرانی کردند و با قرائت بیانیه ای لزوم تلاش و جدیت بیشتر رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان او برای رفع نواقص قانونی را یادآور شدند.

فعالان محیط زیست این روزها پرکارند. این فعالیت ها نشان از رشد آگاهی عمومی جامعه مدنی از حقی دارد که مسلم از تر هر گونه حقوقی است و آن جز حق حیات و داشتن محیط سالم برای زندگی نیست.