ایسنا/مرکزی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان تیرماه سال جاری کشف هزار و ۵۸۱ مورد شکار و صیدغیرمجاز در این استان به ثبت رسیده است.
عباس جودکی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در این مدت هزار و ۶۴۴ مورد سلاح و ادوات غیرمجاز از شکارچیان کشف و ضبط شده و با تشکیل پرونده به دستگاه قضائی معرفی شدهاند.
وی با اشاره به تخلف زندهگیری پرندگان وحشی با هدف فروش آنها گفت: بیشترین شکارهای غیرمجاز درخصوص گونههایی مانند قوچ، میش، کل و بز و نیز انواع پرندگان قابل شکار بوده است.
وی با بیان اینکه نوع شکار غیرمجازی که انجام میشود به فصول مختلف سال بستگی دارد، اظهار کرد: در شهرستان تفرش بیشترین شکار قوچ و میش، در ساوه و زرندیه انواع پرندگان شکاری و قوچ و میش و در هفتاد قله اراک شکار کل و بز هم علاوه بر قوچ و میش به ثبت رسیده است.
جودکی به خسارات و آسیبهایی که شکار غیرمجاز به محیط زیست وارد میکند، اشاره کرد و افزود: شکار غیرمجاز حیوانات نظیر قوچ و میش تاثیر منفی بر نسل شکار دارد، در واقع کاهش نسل این حیوانات در جمعیت حیات وحش تاثیرگذار خواهد بود.
وی بیان کرد: تشخیص ندادن نر یا ماده بودن پرندگان در هنگام شکارغیرمجاز و نیز شکار در فصل تخمگذاری و جوجهآوری تبعات منفی بر روی گونههای جانوری و حیات وحش باقی خواهد گذاشت.
او در ادامه به برخوردهای بازدارنده قانونی با شکارچیان غیرمجاز در استان مرکزی اشاره کرد و افزود: صدور احکام قضائی با بازدارندگی بالا در راستای پیشگیری از شکار غیرمجاز و به نفع محیط زیست صورت گرفته و موجب شده است که تخلفات شکارچیان به حداقل برسد و مجازاتها به گونهای بوده است که شکارچیان غیرمجاز از ارتکاب مجدد خودداری کردند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی به کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت اشاره کرد و افزود: استان مرکزی در مقایسه با کل کشور از لحاظ نیروی انسانی (کارشناس و یا محیط بان) با کمبود جدی مواجه است به گونهای که دو سوم چارت سازمانی یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی خالی است که این مهم در حفاظت از محیطزیست و تشدید گشتها بسیار تاثیرگذار است.



به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سمینار تخصصی «ایران برابر تغییرات اقلیمی» پیش از ظهر امروز به مناسب روز جهانی مقابله با تغییر اقلیم، در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.




آخرین دیدگاهها