روز هوای پاک

به طور كلي در دنيا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محيط زيست و تامين زندگي سالم در راستاي نيل به اهداف توسعه پايدار، روزهاي نمادين خاصي مرتبط با حفظ محيط زيست تعيين مي گردد كه از جمله آنها روز جهاني محيط زيست، روز زمين پاك، روز هواي پاك و غيره مي باشد.

ارسال کننده : سامان راکی

Inline image 1

روز هواي پاك در دنيا تحت عناوين مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و … در كشورهاي مختلف نامگذاري شده و اقدامات خاصي در اين روز جهت تنوير افكار عمومي صورت گرفته است.

در ايران نيز بحران آلودگي هوا در تهران و شش شهر آلوده آن شامل تبريز، مشهد، اراك، اصفهان، شيراز و اهواز، مسئولين ستاد اجرايي كاهش آلودگي هوا را بر اين داشت تا به منظور ايجاد حساسيت در بين اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دي ماه را به عنوان روز ملي هواي پاك اعلام نمايند.

این در حالیست که در کلان شهرهای ایران در طول سال های گذشته بر شدت آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا که میزان آن بیش از حد مجاز بوده افزوده شده و امسال نیز در هفته های اخیر شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم که به دفعات باعث تعطیلی مدارس و هشدار به گروه های حساس سنی گردیده است .

شایسته است اقدامات تکمیلی و حمایتی موثر به موازات نام گذاری روز ها از سوی ارگان های مربوطه صورت گیرد تا حداقل در این روز های خاص، تغییراتی جهت کاهش آلودگی هوا ایجاد گردد.

به امید داشتن هوای پاک برای تنفس ،تنفسی که حق آن از بدو تولد به ما انسان ها داده شده است ….