کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها در انتظار تصویب مجلس/ تردد شبانه 100 هزار کامیون فرسوده در تهران/ شهرداری ها اولویت محیط زیستی خود را مشخص کنند/ پوشش 70 درصدی کشور با بنزین یورو4 در سال 96 / 4000 واحد صنعتی در لیست پرداخت عوارض آلایندگی

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز هوای پاک در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل این سازمان، با اشاره به توقف تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر سال جاری، گفت: به رغم وجود مخالفان و موافقان بسیار از بهمن ماه سال گذشته پیگیر این موضوع بودیم و در نهایت هم از اول مهرماه سالجاری توقف تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری اجرایی شد و هیچ مجوزی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سوی سازمان محیط زیست صادر نشد.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

متصدی افزود: اگرچه در برهه‌ای تلاش شد تا این موفقیت کشور در ارتقای تکنولوژی موتورسیکلت‌ها با بحث‌‌های حاشیه‌ای از جمله اینکه دولت مصوبه خود را تغییر داده است، زیر سوال برود اما خوشبختانه مصوبه دولت به صورت کامل اجرایی شد. زیرا این موضوع مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، همچنین بخشی از برش یکساله طرح مقابله با آلودگی هوا مصوبه تیرماه سالجاری دولت بود.
تردد 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران/ هر موتورسیکلت 5 برابر خودرو آلودگی تولید می‌کند
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هر موتور سیکلت 5 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، گفت: طبق آخرین آمار 11 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند که حدود 3.5 میلیون آن در تهران است. با توجه به اینکه میزان تولید آلودگی هوا توسط هر موتورسیکلت تقریبا 5 برابر یک خودرو است، می توان گفت موتورسیکلت ها معادل حدود 55 میلیون دستگاه خودرو آلودگی تولید می کنند و این در حالی است که در کشور 18 میلیون خودرو وجود دارد.
متصدی خاطرنشان کرد: اولویت گذاری روی موضوع موتورسیکلت ها از بهمن ماه سال گذشته شروع شد و در نهایت با مصوبه دولت از مهرماه امسال اجرایی شد.
وی با اشاره به برنامه های متعدد دولت در حوزه مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید از بیشترین مصوبه در مورد محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا برخوردار است و به صورت ویژه در حوزه مقابله با آلودگی هوا دارای مصوبه های متعدد مستقیم و غیرمستقیم در حوزه آلودگی هوا است که دو مصوبه مستقیم مرتبط با هوای پاک، یکی مصوبه اردیبهشت ماه 1393 و دیگری مصوبه تیرماه 1395 است که اولی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در کشور و دومی برش کوتاه مدت اقدامات برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها را شامل می شود و در قالب 19 فعالیت عمده و اثرگذار این مصوبات اجرایی شد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما در سال‌های اخیر بیشترین میزان عملکرد را در اجرای مصوبات آلودگی هوا داشتیم و نتایج آن نیز هم اکنون قابل مشاهده است. معاینه فنی، کنترل کاتالیز و بهبود کیفیت خودروهای در حال تردد از جمله موضوعاتی مهمی است که مورد پیگیری و اجرا قرار گرفت.
این مقام مسئول ادامه داد: امروز شاهد بهره‌برداری از سیستم سیمفا و اتصال 440 مرکز معاینه فنی خودرو به این سیستم هستیم. خوشبختانه ساختار معاینه فنی یکپارچه ایجاد شده است و عملکرد هم باید مطابق با این ساختار، اصلاح شود.
وی همچنین از اصلاح حدود مجاز و اعلام حدود مجاز جدید خبر داد و گفت: در سال 94 حدود مجاز معاینه فنی کشور را تغییر دادیم که اجرای آن کمک زیادی به بهبود کیفیت و کنترل خودروهای در حال تردد می‌کند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون منتظر مصوبه مجلس هستیم تا مدت زمان معاینه فنی خودروها را از 5 سال کاهش دهیم، اظهار کرد: پیشنهاد ما در لایحه هوای پاک این است که مدت معاینه فنی خودروها برای خودروهای عمومی از 5 سال به 1 سال و برای خودروهای شخصی نیز از 5 سال به 2 سال کاهش پیدا کند که در صورت تصویب مجلس این موضوع نیز نهایی خواهد شد.
12 هزار و 500 تاکسی فرسوده در تهران جایگزین شدند
متصدی درخصوص بحث خروج خودروهای فرسوده، گفت: از 20 دی سال گذشته بحث خروج تاکسی‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت و براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا مهر ماه امسال 90 هزار تاکسی تعویض شود که به رغم تمامی چالش هایی که دولت با آن مواجه است تا امروز از 67 هزار مورد ثبت درخواست برای تعویض خودرو فرسوده، 37 هزار تاکسی نو تحویل شده است که 12 هزار 500 دستگاه آن مربوط به 15 هزار تاکسی فرسوده در تهران بوده و البته پیگیری رفع مشکل 2500 تاکسی فرسوده باقی مانده در تهران هستیم تا آن ها نیز با خودرو نو جایگزین شوند.
وی ادامه داد: از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده سیستم حمل و نقل عمومی نیز موضوعی است که با  استفاده از تسهیلات اعطایی با سود پایین و تخفیفاتی که به خودروسازان داده می‌شود قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت امیدواریم این موضوع نیز حل و فصل شود و شاهد اتوبوس‌های بهتری در سیستم حمل و نقل عمومی کشور باشیم.
معرفی 145 واحد صنعتی آلاینده به دادگاه/ پلمب 36 واحد صنعتی آلاینده هوا
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه منابع صنعتی نیز از جمله منابع مهم آلاینده هوای تهران محسوب می‌شوند، گفت: تاکنون دو اقدام خوب در زمینه کنترل منابع صنعتی صورت گرفته است. یکی از این اقدامات بحث پایش ضربتی است که در استان و شهر تهران آغاز کرده‌ایم و تعداد زیادی از صنایع را مورد پایش روزانه و شبانه قرار دادیم.
وی اعلام کرد: طی 6 ماهه ابتدایی سال جاری و در طرح ضربتی پایش صنایع استان تهران، 5 هزار و 251 واحد پایش شده‌اند که از این میان 2300 واحد اخطار دریافت کردند، 831 واحد خود اظهاری داشتند، 145 واحد صنعتی آلاینده به دادگاه معرفی شدند و 36 واحد صنعتی آلاینده نیز پلمب شدند.
متصدی خاطرنشان کرد: به دنبال این فعالیت‌ها پایش مضاعف منابع آلاینده را در بقیه شهرهای کشور و به کلیه استان‌ها ابلاغ کردیم که نتایج آن نیز بزودی اعلام خواهد شد.
شهرداری‌ها عوارض آلایندگی را در مسیر اولویت‌های زیست محیطی هزینه کنند/ تحقق 700 میلیارد تومان عوارض آلایندگی در سال گذشته
وی با اشاره به بحث پرداخت عوارض آلایندگی از سوی صنایع آلاینده کشور گفت: بیش از 4 هزار واحد صنعتی در لیست صنایع آلاینده قرار دارند که دریافت عوارض آلایندگی ‌از آن ها منبع خوب درآمدی را برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند و امیدوار هستیم شهرداری‌ها اقدامات خوبی را با در نظر گرفتن اولویت‌های محیط زیستی انجام دهند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
متصدی افزود: هزینه کرد درآمد ناشی از عوارض آلایندگی برای فضای سبز مناسب نیست و باید به سمت کاهش منابع آلودگی حرکت کنند. هزینه کرد عوارض آلایندگی هوا باید در جهت توسعه مترو و حمل و نقل عمومی هزینه شود نه ساخت بزرگراه‌ها و معابر، اولویت‌های زیست محیطی در شهرهای آلوده توسط شهرداری‌ها باید مشخص شود و شهرداری‌ها خود را موظف کنند که در قالب آن اولویت‌ها فعالیت کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سالانه بین 3 هزار تا 5 هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی پرداخت شود گفت: پیش‌بینی ما سالانه 5 هزار میلیارد تومان بوده است اما بحثی که تاکنون محقق شده در سال گذشته 700 میلیارد تومان بوده است.
متصدی افزود:‌ پیگیری پرداخت عوارض آلایندگی وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست و این سازما تنها وظیفه تشخیص منابع آلاینده و اعلام آنها به سازمان امور مالیاتی را برعهده دارد که سازمان حفاظت محیط زیست نیز در لیست‌هایی که تهیه می‌کند اسامی صنایع آلاینده را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهد و این صنایع موظف هستند یک درصد فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه و درخصوص پرداخت عوارض آلایندگی ضعف و خلاء قانونی وجود دارد چرا که برای سازمان حفاظت محیط زیست نقش نظارتی برای هزینه کرد درآمد ناشی از دریافت عوارض آلایندگی در نظر گرفته نشده است و از هیمن رو تلاش کردیم تا در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده و در برنامه ششم توسعه این موضوع را بگنجانیم و اصلاحاتی را انجام دهیم تا این عوارض در جهت اصلاح زیرساخت‌های محیط زیست مصرف شود.
تراکم فروشی انگیزه‌ای برای تخریب زودهنگام واحدها
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: موضوع دیگری که در بحث آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها نقش ایفا می‌کند بحث ساخت و سازها و موارد مرتبط با آنها است. متاسفانه عمر مستحدثات ما اعم از مسکونی و غیره به دلیل افزایش قیمت زمین و بحث‌هایی مانند تراکم فروشی کاهش پیدا کرده است و انگیزه‌ زیادی ایجاد شده تا یک واحد زودتر تخریب شود.
وی ادامه داد: عمر واحدها در شهر تهران به زیر 20 سال و حتی 15 سال رسیده است و این موضوع یک بار در زمان تخریب و بار دیگر در زمان ساخت و ساز منجر به ایجاد آلودگی هوا می شود زیرا انتقال نخاله به خارج از شهر و ورود مصالح جدید از جمله موضوعاتی است که معمولا توسط کامیون‌های بسیار فرسوده و با عمر بالای 40 سال انجام می‌شود که آلودگی فراوانی ایجاد می کند.
متصدی پیک فعالیت این کامیون های فرسوده را از ساعت 10 شب تا 6 صبح اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در مطالعه‌ای که انجام دادم متوجه شدم میزان غلظت آلاینده‌های با قطر کمتر از 2.5 میکرون در شب روند افزایشی پیدا می‌کند و اوج این میزان در ساعت‌های 23 و 24 است.
تردد شبانه 100 هزار کامیون در تهران/ شهرداری کامیون‌های فرسوده را ساماندهی کند
این مقام مسئول افزود: تردد کامیون های فرسوده در شهر تهران به 100 هزار دستگاه می رسد و این موضوع بسیار مهمی است که نیازمند همکاری نیروی انتظامی و شهرداری ها است. نیروی انتظامی می تواند در نظارت و سختگیری خود برای تردد کامیون های فرسوده در هنگام شب بیفزاید.
وی افزود: شهرداری‌ها هم موظف به ساماندهی کامیون ها هستند به گونه‌ای که فعالیت آنها در قالب موسسات مدیریت شده انجام شود در حالی که متاسفانه این کامیون‌ها قالب مدیریتی مشخصی ندارند و نه تنها تولید آلودگی می‌کنند بلکه ایمنی شهروندان را نیز تهدید می‌کنند.
تا اواسط سال آینده 70 درصد کشور تحت پوشش بنزین یورو4 قرار می‌گیرد
وی درخصوص ساماندهی خودروهای دیزلی گفت: طبق مصوبه دولت خودروهای فرسوده در صورت تردد، طی 24 ساعت 50 هزار تومان جریمه می شوند.
این مقام مسئول از تکمیل توزیع سوخت مناسب و یورو 4 در کشور به عنوان یکی دیگر از اقدام های مهم دولت برای مقابله با آلودگی هوا نام برد و گفت: اگرچه توزیع بنزین استاندارد و یورو 4 ابتدا در کلانشهرها بود اما امروز بسیاری از شهرهای کوچک مثل قم و شهرهای در مسیرهای پر تردد مثل تهران _ مشهد را هم در بر گرفته و تلاش می‌کنیم تا اواسط سال آینده 60 تا 70 درصد کشور را تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار دهیم.
متصدی گفت: تلاش می کنیم تا پایان سالجاری و اوایل سال آینده 60 تا 70 درصد کشور را با بنزین یورو 4 پوشش دهیم، همچنین در تلاشیم تا سوخت گازوییل را نیز مدیریت کنیم.
متصدی ادامه داد: موضوع دیگر بحث کنترل آلودگی هوا و آلودگی است که از منابع خانگی تولید می‌شود و از این رو معاینه فنی موتورخانه‌ها نقش زیادی در این زمینه دارد.
وی افزود: بحث دیگر توزیع صددرصدی گاز طبیعی در نیروگاه‌ها است که در دو سال گذشته 34 درصد مصرف گاز در نیروگاه‌ها بیشتر شده است و در حال حاضر درصد کمی از نیروگاه‌ها در فصول سرد سال مازوت مصرف می‌کنند که آمار آنها در حال حاضر و به رغم موضوع گاز وارداتی از ترکمنستان، به زیر 10 درصد رسیده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های منتظر قائم اصفهان،‌ توس مشهد، تبریز، شهید رجایی قزوین از جمله نیروگاه‌هایی هستند که به صورت اختلاطی یا صددرصد گاز استفاده می‌کنند. نیروگاه بعثت نیز هم اکنون صددرصد گازسوز شده است و دو نیروگاه کوچک یکی در ایرانشهر و دیگری در زرند وجود دارند که مازوت سوز هستند که با توجه به اینکه حدود 20 تا 25 مگاوات برق تولید می کنند و نمی توانند گاز سوز شوند که درخواست تعطیلی آنها را داده ایم.
هدف ما چیزی جز هوای پاک نیست
وی ادامه داد: توزیع صددرصدی گاز طبیعی در نیروگاه ها را نیز دنبال می کنیم، هدف ما چیزی جز هوای پاک نیست و همه ما تلاش می کنیم تا این موضوع محقق شود این اعداد و ارقام هم تلاش ما را تایید می کند.
متصدی مثال زد: تا هجدهم دی ماه در تهران در سال ۹۲ تعداد روزهای ناسالم یعنی با شاخص بالای صد، ۱۶۰ روز بوده است که امسال این عدد به ۶۳ رسیده و در بازه مشابه زمانی در اصفهان این عدد از ۲۵۷ روز در سال ۹۲ به ۵۲ روز در امسال رسیده است.
بالاترین شاخص آلودگی هوا حدود ۱۶۰ بوده است
معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت گاز نیروگاه ها بعد از قطع گاز ترکمنستان گفت: علیرغم اتفاقات اخیر از جمله قطع گاز ترکمنستان نیروگاه شهید رجایی قزوین را صددرصد گازسوز کردیم و روز تشییع جنازه آیت الله هاشمی چند ساعت از وقت ما برای تامین گاز این نیروگاه گذشت.
وی تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد وارونگی هوا بودیم که اگر این وارونگی در سال ۹۲ رخ می داد شاخص ما به بالای ۲۰۰ می رسید اما تاکنون بالاترین عدد ما حدود ۱۶۰ بوده است و نرمال سال ۹۲ ما بالای ۲۰۰ بوده و وقتی مدرسه ها تعطیل می شد که عدد به بیش از ۲۰۰ می رسید در حالی که هفته گذشته ما با شاخص ۱۴۰ مدارس را تعطیل کردیم یعنی شاخص حتی به مرز ۱۵۰ هم نرسیده بود.
متصدی خاطرنشان کرد: در نمودار های سال ۹۰ برخی نقاطی که نمودار پایین آمده متاسفانه به دلیل خاموش بودن ایستگاه ها بوده است ولی در حال حاضر کلیه ایستگاه های ما فعالند و کالیبره می شوند. با اینکه هر ایستگاه سالیانه ۴۰ میلیون تومان هزینه نگهداری دارند. قبلا به دلیل خاموش بودن ایستگاه وضعیت مراکز استان ها اعلام نمی شد اما الان هر روز اعلام می کنیم و مثلا چند روز پیش در بوشهر شاخص ۱۰۲ را اعلام کردیم یا ارومیه ۲۰ دی ماه شاخصش ۱۴۹ بوده است. در حالی که قبلا حتی وقتی آلودگی هوا در این شهرها به وضعیت هشدار می رسید مردم حتی خبردار نمی شدند.
وی افزود: 188 ایستگاه سنجش آلودگی، همچنین 44 ایستگاه پایش رودخانه ای در کشور فعالیت می کند.
تامین گاز نیروگاه‌ها با کاهش یک تا 2 درجه‌ای حرارت خانه‌ها
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرنگار مهر درباره مصرف مازوت در نیروگاه های کشور بعد از قطع گاز ترکمنستان گفت: قطعا با توجه به مصرف زیاد خانگی در تامین گاز نیروگاه ها دچار اشکال می شویم و شده ایم ولذا نیروگاه های ما مصرف مازوت دارند اما بعد از قطع گاز ترکمنستان باید در شهرهای شمال کشور تامین گاز می شد که مردم همکاری بسیار خوبی داشتند و خوشبختانه نیروگاه های ما دچار مشکل آنچنانی نشدند. نیروگاه هایی هم که در شرایط بحرانی هستند تلاش کرده ایم تا آنها را به صورت اختلاطی یا تمام گازسوز مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: تمهیدات خوبی ایجاد شده و دچار اشکال آنچنانی نشده ایم و در شرایط اضطراری مردم می توانند به ما کمک کنند زیرا روزانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب مصرف خانگی گاز داریم که در منازل مسکونی ۳۶۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب مصرف می شود و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز کشور به دلیل الگوی نادرست زندگی و مصرف انرژی مثلا با پوشیدن کمترین لباس در منزل یا روشن کردن شومینه برای زیبایی شعله هدر می رود بنابراین من از مردم خواهش می کنم کمک کند تا مصرف ما بهینه شود و در تامین ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز نیروگاهی دچار مشکل نشویم. زیرا اگر مردم حرارت خانه‌ها را یک تا دو درجه پایین آورند و صرفه جویی 10 تا 15 درصدی داشته باشند، گاز نیروگاه‌ها تامین خواهد شد.
سود بازرگانی خودروهای هیبریدی صفر است
متصدی گفت: با هدف ورود خودروهای هیبریدی در راستای کاهش آلودگی هوا در سال 93 سود بازرگانی خودروهای هیبریدی صفر شده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: چند مجوز برای تولید موتورسیکلت های برقی صادر کرده ایم که در حال تولید هستند.
وی اظهار کرد: فناوری جدید مورد قبول سازمان محیط زیست برای تولید موتورسیکلت فقط انژکتوری است که در حال حاضر حدود 30 مدل آن در کشور تولید می شود، بنابراین اگر موتور انژکتوری بخواهد در کشور شماره گذاری شود باید حتما موتوری که از مبدا وارد می کند انژکتوری باشد اینکه موتوری غیر انژکتوری وارد کند و بخواهد با تعویض قطعه ای آنرا انژکتوری کند مورد قبول سازمان حفاظت محیط زیست نیست.
متصدی در باره موتورسیکلت های برقی نیز گفت: مشکل در این بخش تفاوت قیمت است بنابراین با همکاری وزارت صنعت، معدن  و تجارت در تلاش برای متعادل کردن قیمت آن هستیم، در مورد این موتورسیکلت ها مساله تولید باتری لیتیومی بود که وزارت دفاع موفق به ساخت آن شده است بنابراین تاثیر زیادی در کاهش قیمت خواهد داشت.
متصدی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است گفت: سیاست‌های سازمان به بهبود اجرای سیاست‌های دیگر کمک می‌کند به عنوان مثال اگر شهرداری هر ماشین هیبریدی را وارد سیستم حمل و نقل کشور می‌کند دلیل آن سیاست‌های درستی است که دولت قرار داده است. ایران تنها کشوری است که در آن قیمت خودروی هیبریدی و بنزینی یکی است .
وی اظهار داشت: هم اکنون مشکل مینی‌بوس‌ها را داریم که شهرداری‌ها به عنوان دستگاه‌هایی که از مینی‌بوس‌ها به عنوان خدمت‌رسانی به مردم استفاده می‌کنند باید وسیله‌ای را در اختیار آنها قرار دهند که در شان آنها باشد و سیستم حمل و نقل مینی‌بوسی ما نیز نیازمند بازبینی است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص مصرف گاز در ساختمان‌های دولتی تصریح کرد: کل ساختمان‌های دولتی معاینه فنی می‌شوند و از تاریخ دوم تیر ماه سال جاری هیات وزیران استاندارد 16 هزار را برای ساختمان‌های دولتی اجباری کرد و باید تا سال آینده 20 درصد از مصرف سوخت خود را کاهش دهند و در بحث مدیریت سبز باید مصرف انرژی،‌ آب‌ و کاغذ دستگاه‌های دولتی کاهش یابد.
وی با اشاره به تدوین کارنامه سبز دستگاه‌های دولتی گفت: در دو سال گذشته محیط زیست رتبه نخست را در میان دستگاه‌ها داشت اما امسال رتبه چهارم را کسب کردیم. بنیاد شهید به همراه 7 دستگاه دولتی دیگر رتبه نخست را به خود اختصاص دادند و محیط زیست با کسب عدد 18 از 20 در رتبه چهارم قرار گرفت.
با هم به سوی هوای پاک
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:29 دی ماه روز ملی هوای پاک است و از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم چهارمین سال هوای پاک را سپری می کنیم که در این راستا همایشی در سازمان محیط زیست برگزار می شود.
وی افزود: از روز ملی هوای پاک سال گذشته تا امسال سازمان محیط زیست اقدامات زیادی انجام داده است و تلاش کرده تمام نهادها و سازمان ها را در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا هماهنگ کند.