شکارچی متخلف به جرم شلیک به خودروی محیطبانان به ده سال حبس محکوم شد

اواخر سال ۱۳۹۳ نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی قمیشلو حین گشت و کنترل در منطقه متوجه حضور یک موتورسیکلت تریل با دو سرنشین مسلح شدند.

ارسال کننده : علی میرزایی

‫شکارچی متخلف به جرم شلیک به خودروی محیطبانان به ده سال حبس محکوم شد‬‎ ile ilgili görsel sonucu

رییس پارک ملی قمیشلو در این باره گفت: محیط بانان بوسیله خودروی سازمانی (پیکاپ) جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و به تعقیب شکارچیان غیرمجاز پرداختند.

مرتضی جوهری اظهار داشت: در حین تعقیب و گریز، یکی از متخلفین از موتورسیکلت پیاده شده و بوسیله اسلحه شکاری چند گلوله چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) به سمت خودروی محیط زیست شلیک نمود.

برخورد ساچمه های درشت چهارپاره منجر به پنچر شدن لاستیک و آسیب به بدنه و اجزای خودروی محیط زیست گردید.

شکارچیان متخلف پس از پنجر شدن خودروی محیط زیست مجددا سوار موتور سیکلت شده و از منطقه متواری شدند.

محیط بانان در حیت تعقیب و گریز یکی از شکارچیان را که از متخلفین سابقه دار ساکن حاشیه پارک بود شناسایی نمودند.

با شکایت اداره محیط زیست پارک ملی قمیشلو پرونده ای در این رابطه در مراجع قضایی تشکیل و مجموعا پنج نفر مظنون در این رابطه به دادسرا احضار شدند.

مظنونین به ترتیب و بصورت جداگانه تحت بازپرسی قرار گرفته و سه مظنون که بی گناه بوده و دخالتی در حادثه نداشتند در جریان بازجویی ها هویت دو نفر که عامل تیراندازی به سمت مامورین بودند را به مراجع قضایی معرفی نمودند.

این دو متهم به دادسرا احضار شده و یکی از آنها که عامل اصلی تیزاندازی بود در مقابل بازپرس حاضر شد ولی نفر دوم متواری گردید.

متهم اصلی پس از حضور در دادسرا به جرم خود مبنی بر شروع به شکار جانوران وحشی در پارک ملی و شلیک به سمت خودروی محیط زیست با اسلحه قاچاق اعتراف نمود.

بنابریان متهمین به جرم ۱) تخریب اموال دولتی ۲) شروع به شکار غیرمجاز ۳) شروع به قتل عمدی ۴) حمل و نگهداری سلاح شکاری بدون مجوز و ۵) تمرد نسبت به مامورین دولت به دادگاه معرفی شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی بخش مهردشت، دادگاه متهمین ردیف اول ، دوم و سوم را که نقشی در تخلف نداشتند از اتهامات وارده تبرئه نمود.

اما دادگاه با استناد به گزارش نیروهای محیط زیست، گزارش مرجع انتظامی، اعترافات صریح متهم در دادسرا و کشف اسلحه غیرمجاز، بزهکاری متهم ردیف سوم (عامل اصلی شلیک به سمت مامورین) و ردیف چهارم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهمین ردیف سوم و چهارم را به مجازات های زیر محکوم نمود:

متهم ردیف سوم:

– ده سال حبس بابت جرم تخریب اموال عمومی

– بیست میلیون ریال جزای نقدی بابت جرم شروع به شکار

– یک سال حبس به جرم تمرد نسبت به مامورین دولت حین انجام وظیفه

– بیست میلیون ریال جزای نقدی بابت جرم حمل و نگهداری سلاح شکاری غیر مجاز

متهم ردیف چهارم:

– یک سال حبس به جرم تمرد نسبت به مامورین دولت حین انجام وظیفه

– بیست میلیون ریال جزای نقدی بابت جرم شروع به شکار

همچنین با رای دادگاه اسلحه شکاری غیرمجاز کشف شده به نفع دولت مصادره گردید.