ریزگردها در اهواز ۱۲ برابر حد مجاز شد؛ آلودگی هوای تبریز ۱۵ روزه شد

در پی وقوع دوباره گرد و غبار در خوزستان، میزان ریزگردها در اهواز به بیش از ۱۲ برابر حد مجاز رسید. همزمان رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به استمرار آلودگی هوای تبریز برای پانزدهمین روز گفت که هوای این کلان شهر در روز چهارشنبه در وضعیت هشدار و ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.

ارسال کننده : نادر زندی

‫ریزگردها در اهواز ۱۲ برابر حد مجاز شد؛ آلودگی هوای تبریز ۱۵ روزه شد‬‎ ile ilgili görsel sonucu

با وقوع گرد و غبار از عصر پنجشنبه غلظت غبار در اهواز به یک هزار و ۹۰۷ میکروگرم بر مترمکعب و شادگان به ۲۱۲ میکروگرم بر مترمکعب رسید.

میزان گرد و غبار در ساعت ۱۶ امروز پنجشنبه در شهر اهواز یک هزار و ۲۲۱ میکروگرم بر مترمکعب و شادگان ۴۶۲ میکروگرم برمتر مکعب رسید.

بر اساس گزارش هواشناسی خوزستان، کانون و منشا گرد و خاک امروز اهواز داخلی است.

وزش باد در استان خوزستان، فعال شدن کانون داخلی گرد و خاک در نوار مرزی غرب استان و وقوع پدیده گرد و خاک را در پی داشته است.

گرد و غبار باعث کاهش دید افقی تا یک هزارمتر در بستان و همچنین اهواز شده است.

هواشناسی پیش بینی کرده است: “گرد و خاک تا اواخر وقت امروز ادامه یابد و از روز جمعه گرد وخاک باردیگر در مناطق مرزی و اهواز با شدت بیشتری فعال شود”.

بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، هوای اهواز طی ۹ ماه امسال چهار روز در شرایط پاک، ۱۱۱ روز در شرایط سالم، ۱۰۶ روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، ۴۴ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه ها و ۱۱ روز در شرایط خطرناک بوده است.

همزمان با اهواز، شاهین رحیم اوغلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: “بر اساس آخرین آمار استخراجی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در تبریز، شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق ۲.۵ میکرون ۱۳۱ پی. اس. آی و به حالت هشدار برای گروه های حساس رسیده است”.

وی اظهار کرد: “شاخص آلودگی هوا اگر زیر ۱۰۰ پی. اس. آی باشد، سالم، بین ۱۰۰ و ۲۰۰ ناسالم، بین ۲۰۰ و ۳۰۰ وضعیت اضطرار و ۳۰۰ به بالا وضعیت بحرانی به شمار می رود”.

رحیم اوغلی ادامه داد: “برای جلوگیری از آسیب های جدی، کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور در فضاهای باز خودداری و در صورت ضرورت از ماسک استفاده کنند”.

بر اساس اطلاعیه جوی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، شرایط پایدار جوی طی روز های ۱۶ تا ۱۹ دی ماه جاری تداوم داشته و با تشدید پایداری، افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود.