اختصاص 6 میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب انزلی

معاون حفاظت تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت فعلی تالاب بین المللی انزلی تصریح کرد: محیط زیست تالاب انزلی هم اکنون از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

ارسال کننده : نادر زندی

‫اختصاص 6 میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب انزلی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

مسعود باقرزاده کریمی، یکی از مهمترین عوامل به خطر افتادن حیات تالاب انزلی را ایجاد رسوبات در بالا دست تالاب دانست که باعث شده ورودی آب به تالاب انزلی تا حدود زیادی بسته شود.

وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر با پسروی آب دریای خزر شاهد کاهش چشمگیر آب تالاب بین المللی انزلی طی سالهای اخیر بوده ایم.

معاون حفاظت تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: به منظور احیای تالاب بین المللی انزلی در سال جاری اختصاص سه منبع اعتباری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه احیای تالاب انزلی با همکاری گروه جائیکا انجام می شود، گفت: بخشی از اعتبارات احیای تالاب بین المللی انزلی توسط این گروه تامین می شود.

به گفته وی، امسال از محل اعتبارات ملی حدود 400 تا 500 میلیون تومان برای احیای تالاب بین المللی انزلی تخصیص خواهد یافت.

باقرزاده کریمی عنوان کرد: همچنین اعتبارات قابل توجهی نیز از محل اعتبارات استانی همچون سال های گذشته به پروژه احیای تالاب انزلی اختصاص می یابد.

وی خاطرنشان ساخت: امسال نیز مبلغی حدود 60 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی جهت ادامه پروژه های حفظ و احیا در تالاب انزلی اختصاص یافته است.

وی اذعان داشت: این میزان اعتبار تخصیص یافته بیشتر در زمینه لایروبی، جمع آوری زباله و جمع آوری رسوبات تالاب انزلی هزینه خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، احیای کامل تالاب بین المللی انزلی در مجموع به صدها میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی خاطرنشان ساخت: ساخت فاضلاب های شهری به منظور جلوگیری از ورود آلودگی ها به درون تالاب از جمله مهمترین و اصلی ترین اقدامی است که باید در راستای احیای این تالاب بین المللی صورت گیرد که تحقق آن به صرف هزینه های هنگفتی نیازمند است.

معاون حفاظت تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنان خود بیان داشت: همچنین لازم است که مدیریت حوزه آبخیزداری، اقدامات موثری برای جلوگیری از ورود آلودگی ها به تالاب انزلی صورت گیرد.

به گفته وی، جلوگیری از ورود رسوبات حوزه های آبخیز به تالاب انزلی از اهمیت بسیار بالایی در راستای احیای تالاب برخوردار است.

وی همچنین بر ضرورت جلوگیری از دفن زباله های شهری در تالاب انزلی تاکید کرد و گفت: هم اکنون نسبت به گذشته این امر با مدیریت بیشتری کنترل می شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، به تشکیل کمیته مدیریت احیای تالاب بین المللی انزلی به ریاست استاندار گیلان از سه سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: دبیری این کمیته به عهده اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان است ودر این کمیته تمام مسائل مربوطه به احیا و حفاظت تالاب بین المللی انزلی با اختیارات استاندار گیلان حل و فصل می شود.

معاون حفاظت تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست،تاکید کرد: در مدت زمان تشکیل این کمیته با برگزاری جلسات متعدد، اتفاقات بسیار خوبی در زمینه احیای تالاب بین المللی انزلی در استان گیلان رخ داده است.