دوازده سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق برای متهمان حمله به پاسگاه محیط بانی قمیشلو

شش متهم حمله به پاسگاه محیط بانی قمیشلو، آتش زدن ساختمان محیط بانی و سرقت موتورهای این نهاد، جمعا به دوازده سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شدند.

ارسال کننده : نادر زندی

‫دوازده سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق برای متهمان حمله به پاسگاه محیط بانی قمیشلو‬‎ ile ilgili görsel sonucu

عصر روز چهارشنبه ۱۳۹۳/۶/۲۶ دو نفر از محیط بانان مستقر در پاسگاه قلعه یاور پارک ملی قمیشلو به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر  ورود شکارچیان غیرمجاز به پارک، عازم منطقه شده و شب را نیز در  تعقیب و ردزنی متخلفین در کوه سپری کرده و به پاسگاه باز نمی گردند.

رییس پارک ملی قمیشلو در این باره گفت: “نیمه های شب در حالیکه محیط بانان داخل پاسگاه حضور نداشتند گروهی از شکارچیان  غیرمجاز وارد محیط بانی شده و پس از سرقت دو دستگاه موتورسیکلت تریل متعلق به دولت، با پرتاب کوکتل مولوتوف و مواد منفجره دست ساز به دورن پاسگاه، ساختمان محیط بانی قلعه یاور را به آتش کشیدند”.

مرتضی جوهری اظهار داشت: “پرتاب مواد منفجره ابتدا موجب انفجار، خرد شدن شیشه ها و درب پاسگاه و در نهایت منجر به آتش سوزی و سوختن محیط بانی گردید”.

صبح روز بعد نیروهای آتش نشانی، پلیس آگاهی نجف آباد، فرماندهی انتظامی نجف آباد و نیروهای یگان محیط زیست در محل حادثه حاضر شده و ضمن خاموش نمودن آتش، بررسی ها برای شناسایی عوامل این حمله آغاز نمودند.

شکارچیان متخلف همچنین مقادیر زیادی میخ سه سر را در مسیر منتهی به پاسگاه روی زمین پخش کرده بودند تا در صورت حضور نیروهای امدادی و امنیتی تایر خوردوهای آنان پنچر شود.

نیروهای محیط زیست و مامورین پلیس آگاهی نجف آباد پس از مدتی تحقیق و بررسی سه نفر مظنون را در این رابطه شناسایی و بازداشت نمودند.

همچنین موتورسیکلت های مسروقه در گاوداری یکی از اهالی کشف و ضبط گردید که البته بعدا مشخص شد صاحب گاوداری بی گناه بوده و متهمان به دروغ به وی گفته بودند که موتورسیکلت ها را خریداری نموده و می خواهند از گاوداری بعنوان محل نگهداری موقت موتورسیکلت ها استفاده کنند.

متهمین از شکارچیان متخلف و سابقه دار حاشیه پارک ملی قمیشلو بودند که موتورسیکلت یکی از آنها چندی قبل توسط نیروهای محیط زیست توقیف شده بود.

متهمین سعی داشتند با ارائه یک قولنامه جعلی در دادسرا همه اتهامات از جمله آتش زدن پاسگاه محیط بانی و سرقت موتورسیکلت ها را به گردن متهم ردیف اول ابی اندازند تا فقط یک نفر از آنان مجازات شود.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری نجف آباد، دادگاه با توجه به گزارش نیروهای محیط زیست و مرجع انتظامی، اعترافات متخلفین، اظهارات صاحب گاوداری و سایر محتویات پرونده بزهکاری هر سه نفر را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه هر یک از متهمان را به مجازات های زیر محکوم نمود:

متهم ردیف اول:

دو سال حبس به جرم معاونت در سرقت موتورسیکلت های محیط زیست

دو سال حبس به جرم معاونت در حریق عمدی پاسگاه محیط زیست

متهم ردیف دوم:

سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به جرم مشارکت در سرقت موتورسیکلت های محیط زیست

پنج سال حبس به جرم مشارکت در حریق عمدی پاسگاه محیط زیست

متهم ردیف سوم:

سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به جرم مشارکت در سرقت موتورسیکلت های محیط زیست

پنج سال حبس به جرم مشارکت در حریق عمدی پاسگاه محیط زیست

صدور و اجرای احکام شلاق در ایران درحالی انجام می شود که سازمان ملل متحد می گوید طبق قوانین حقوق بشری بین المللی، به ویژه کنوانسیون علیه شکنجه، شلاق زدن ممنوع است.