دانشمندان آمریکا نگران از بین رفتن داده های تغییرات اقلیمی هستند

دانشمندان آمریکا نگران از بین رفتن داده های تغییرات اقلیمی هستند: ترس دانشمندان از اینکه ترامپ این داده ها را از بین ببرد.

ارسال کننده :علی شعبانزاده

دانشمندان آمریکا نگران چندین دهه اطلاعات تغییرات آب و هوایی هستند و معتقدند این اطلاعات مهم ممکن است در دولت دونالد ترامپ ناپدید شوند. به امید حفظ این داده ها از هر گونه دخالت سیاسی، دانشمندان به سرعت مشغول کپی کردن داده ها بر روی سرورهای مستقل هستند.

از جمله این تلاش ها از رویداد آرشیوسازی در تورنتو می توان نام برد که در آن کارشناسان داده های عمومی غیر قابل تعویض را کپی کرده و در جلسات در دانشگاه پنسیلوانیا در مورد چگونگی دانلود عناوین بسیاری از این داده ها درهفته های آینده شرکت می کنند. با همکاری دانشمندان و کارشناسان، پایگاه داده تبدیل به سایت  اطلاعات علمی       می شود.

 نیک سانتوس، یک محقق محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا گفت: “چیزی که قبلا به نظرم بدبینی بیش از حد بود حالا به ترسی واقعی و منطقی مبدل شده است.”

پیش از آخر هفته، سانتوس شروع به کپی کردن داده های مربوط به تغییرات اقلیمی از سایت و سرور دولتی بر روی یک سرور غیر دولتی کرد. این داده ها در دسترس عموم مردم باقی می ماند.

سانتوس اضافه کرد: “صرف نظر از اتفاقات آینده، انجام این کار بهرحال خوب است. امیدوارم دولت ترامپ سعی در      پاک کردن یا دست بردن در اطلاعات نداشته باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد ما آماده خواهیم بود.”

در هفته های اخیر، رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ، لیست نامزدهای اعضای کابینه را اعلام کرد که بیشتر آنها کسانی هستند که گرم شدن کره زمین را زیر سؤال برده اند. یکی از مشاوران ترامپ بیان کرده است که ناسا به جای تحقیقات در رابطه با تغییرات اقلیمی باید حواس خود را بر روی اکتشافات فضایی متمرکز کند.

این گونه حرکات و سخنان باعث ترس در میان جامعه علمی شده است. ترامپ پیش از این بارها تغییرات اقلیمی را “جعلی” خوانده و به طرفدارانش وعده داده است همه سیاست های محیط زیستی باراک اوباما را نقض و خنثی کند.