درخواست روسیه برای مبادله پلنگ با ببر

موضوع دومین مبادله پلنگ ایرانی با ببر روسی روز جمعه (پنجم آذرماه) در مذاکرات مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و مراد کریموف معاون وزیر منابع طبیعی و محیط زیست این کشور بررسی شد.

ارسال کننده : علی میرزایی

در این مذاکرات که در سفارت ایران در مسکو برگزار شد، سفیر ایران و معاون وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه ضمن بررسی مشکلات محیط زیستی، راه های همکاری و تبادل تجربیات برای حل مسائل مختلف در این زمینه را بررسی کردند. بنا به اعلام کانال تلگرامی سفیر ایران در مسکو، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه پیشتر در نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست ایران نسبت به مبادله دو ببر آمور روسی در قبال دو پلنگ ایرانی اظهار علاقه کرده بود.

معصومه ابتکار گفت: نامه ای از روسیه در مهرماه به سازمان محیط زیست ارسال و این موضوع (مبادله ببر و پلنگ) در آن مطرح شد اما در حد درخواست بود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست فعلا در این زمینه برنامه ای ندارد گفت: ما هنوز نظر خود را اعلام نکرده ایم و در حال بررسی آن هستیم.

برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ دو قلاده پلنگ ایرانی با ۲ ببر آمور مبادله شد که یکی از ببرها بعد از ورود به ایران به دلیل بیماری مشمشه جان باخت و ببر دیگر که مشکوک به این بیماری بود ۵ سال در قرنطینه زندگی کرد که بالاخره با تلاش دوستداران محیط زیست و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و انجام آزمایش های متعددی مشخص شد که این ببر بیمار نیست و از قرنطینه رها شد.

پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست در دولت گذشته مجددا تصمیم به مبادله چهار پلنگ دیگر با چهار ببر روسی داشت که با مخالفت شدید طرفداران محیط زیست و دخالت نمایندگان مجلس، مرحله دوم این تبادل منتفی گردید.