ابتکار:اختلال دراجرای توافقنامه پاریس بعید است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگرانی های مطرح شده درنشست مراکش درباره احتمال پایبند نبودن برخی از کشورها به تعهدات خود در توافقنامه پاریس گفت:ایجاد اختلال درتوافقنامه پاریس بعید به نظر می رسد.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

معصومه ابتکار روز سه شنبه در حاشیه مراسم روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: توافقنامه پاریس یک توافق چند جانبه بین المللی است و بعید می دانم کشوری بتواند در این توافق بزرگ جهانی و اراده ای که ملت ها برای حفظ کره زمین دارند، خللی ایجاد کنند.

*** دولت عراق با پایدار شدن شرایط ، نسبت به تعهد خود در زمینه گرد و غبارعمل کند
وی گفت:تاکنون درباره مهارگرد و غبار مذاکرات زیادی باعراق داشته ایم و این کشور باید بعد ازایجاد پایداری حتی به مقدار کم در دولت، به تعهدات خود در زمینه مقابله با این پدید عمل کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در حاشیه نشست مراکش با فوائد معصوم رییس جمهوری عراق دیدار و در مورد پدیده گرد و غبار مذاکره کردیم.
وی افزود: دراین دیدار از وی درخواست کردم تا به کانون های گرد و غبار داخل کشور عراق رسیدگی کند؛ زیرا این کانون ها آثار زیانبار و ناگواری برای کشور ما به همراه دارد و هوای شهرهای کشور به ویژه استان های غربی را تحت تاثیر قرار می دهد و سلامت اهالی منطقه را به خطر می اندازد.
ابتکار گفت: رییس جمهوری عراق قول داد موضوع را به طور جدی پیگیری کند، علاوه بر این یک سری توافقات اجرایی داریم که امیدواریم دولت عراق به یک پایداری برسد که بتواند در زمینه اجرایی کردن این توافقات وارد عمل شود.
وی با اشاره به نشست مراکش افزود: در حاشیه این نشست، نشست تخصصی درباره گرد و غبار برگزار شد که رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و رییس برنامه عمران ملل متحد نیز حضور داشتند و در خصوص کانون های گرد و غبار که در اطراف کشور ما تشدید شده است، بحث و بررسی صورت گرفت.
ابتکارگفت: نشست مراکش برای اجرایی کردن توافق پاریس بود، توافق پاریس یک توافق مهم جهانی و بین المللی است و 195 کشور آنرا امضا کردند و اکنون نیز 120 کشور به طور رسمی به آن پیوسته اند و در ایران نیز تصویب شده و به زودی به صورت رسمی به آن خواهیم پیوست.
وی افزود: یکی دیگر از اهداف نشست مراکش پیدا کردن راه حل ها، ائتلاف های منطقه ای و بین المللی برای اجرایی کردن توافق پاریس برای تعیین برنامه های اقدام ملی و منطقه ای کشورها بود.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: در این نشست مساله گرد و غبار به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم با توجه به اهمیت مساله تغییر اقلیم و آثار آن بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست، بتوانیم هر چه زودتر برنامه ها را اجرایی کنیم.